Snart grønt: Avdelingsleder Magnar Kristiansen og NOKAS-dømte Kjell A. Schumann i det nye drivhuset som snart får tomatplanter, agurk og krydderplanter. Schumann inngår i en gruppe innsatte som har vært med på Eirin Støens kunstverk «Hagen» i Trondheim fengsel. Foto: Ole Morten Melgård/Dagbladet.
Snart grønt: Avdelingsleder Magnar Kristiansen og NOKAS-dømte Kjell A. Schumann i det nye drivhuset som snart får tomatplanter, agurk og krydderplanter. Schumann inngår i en gruppe innsatte som har vært med på Eirin Støens kunstverk «Hagen» i Trondheim fengsel. Foto: Ole Morten Melgård/Dagbladet.Vis mer

Nelliker blant NOKAS-dømte

På Trondheim fengsels forvaringsavdeling har kunstner Eirin Støen snekret hagearkitektur med de innsatte, blant dem NOKAS-dømte Kjell A. Schumann.

På denne forvaringsavdelingen sitter noen av landets tøffeste kriminelle. Kunstner Eirin Støen og KOROs kunstkonsulent Kristine Jærn Pilgaard står bak en radikal omdannelse av det 900 kvadratmeter store uteområdet.

I kveld feires ferdigstillelsen av kunstverket «Hagen».

-Først møtte vi masse piggtråd og en luftegård innenfor en luftegård, sier Pilgaard.

-Vi var spente. Mange som sitter her har skapt store overskrifter. Men vi forsto snart at de du møter jo er mennesker, sier Støen.

Profilerte deltagere  Fire av fem forvaringsdømte valgte å bli med på det frivillige prosjektet. En av dem er NOKAS-dømte Kjell Alrich Schumann.

-Det er noe helt annet med en attraktiv hage enn en tom luftegård, fastslår Schumann, som sitter på en seksten års forvaringsdom for drapet på en politimann under NOKAS-ranet.  

Han forteller om den sibirske lerka som er brukt i kassene, den fem tonn tunge steinen som fungerer som skulpturer og om grønnsakene de innsatte vil dyrke når våren kommer.

Topp sikkerhet Utfordringen var hvilken funksjon et kunstprosjekt kan ha i et av Norges mest lukkede rom. Ikke engang besøkende har adgang her.

Nevenyttig: -Generelt har jeg en eller annen referanse til natur i kunsten min, sier kunstner Eirin Støen. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
Nevenyttig: -Generelt har jeg en eller annen referanse til natur i kunsten min, sier kunstner Eirin Støen. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

"Hagen" er et såkalt relasjonelt kunstverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-Det vil si at alt handler om samarbeidet mellom oss, de ansatte og de innsatte. Nå hviler kunstverket på dem. Det er de som skal drifte og utvikle hagen år etter år, sier Pilgaard. Hun skryter av det gode samarbeidet mellom de forvaringsdømte, de ansatte og fengselets gartneri og byggfaglinje.

Oppdragsgiver KORO er åpne for ulike typer kunstneriske prosesser, også relasjonell kunst, mener Pilgaard.

-For eksempel har de jobbet med Marianne Heier, årets Festspillutstiller i Bergen, som bygget pauserom til skattekontorets ansatte.

Ekstremt kunstrom Sikkerhetsreglene la føringer for prosjektet.

-Vi kunne ikke foreslå et kunstprosjekt som benytter seg av materialer man kan skade seg selv eller andre med, sier Støen.

Sosialt kunstverk: -Alt handler om samarbeidet mellom oss, de innsatte og de ansatte, sier kunstkonsulent Kristine Jærn Pilgaard.
Foto: Nina Hansen/ Dagbladet
Sosialt kunstverk: -Alt handler om samarbeidet mellom oss, de innsatte og de ansatte, sier kunstkonsulent Kristine Jærn Pilgaard. Foto: Nina Hansen/ Dagbladet Vis mer

En minimalistisk jordbærkasse snekret av en innsatt ble utgangspunkt for hennes materialvalg. I dag dominerer oasen luftegården, inkludert utekjøkken med grill og to drivhus. Alt er bygd opp av innsatte på frivillig basis. 

 Hagen har klare skulpturelle trekk.

-Sett ovenfra danner hagearkitekturen strenge geometriske mønstre, og selv når de er snødekte fungerer de som skulpturer i uterommet. Det tidlige 1900-tallets edvardianske hager var strengt geometrisk utformet, mens selve beplantningen var kaotisk, sier Støen.

-Hager var forbundet med makt. Borgerskapet i London dro til sine gods på landet og lot profesjonelle anlegge hager, utdyper hun.

Terapeutisk funksjon Avdelingsleder Magnar Kristiansen roser initiativet.

-Dette er en kreativ og spennende måte å bruke kunstmidlene  på, i stedet for å bare henge opp et maleri i en korridor der de innsatte ikke engang ville fått sett det.

Vekst: Deler av Eirin Støens kunstprosjekt sto klar før snøen kom i fjor. Nå spirer det snart igjen i forvaringsavdelingen i Trondheim fengsel. Alt på bildet er bygd av innsatte og ansatte i fellesskap. Foto: KORO
Vekst: Deler av Eirin Støens kunstprosjekt sto klar før snøen kom i fjor. Nå spirer det snart igjen i forvaringsavdelingen i Trondheim fengsel. Alt på bildet er bygd av innsatte og ansatte i fellesskap. Foto: KORO Vis mer

Han forteller at hagen brukes i avdelingens terapitilbud:

-Vi skal jobbe med endringsarbeid. Det er lettere i en frodig luftegård.