Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nerdrum lovpriser Schau

- Kristopher Schau tar opp arven etter Kjartan Slettemark. Hans «Forfall» er det mest radikale som har skjedd på mange år innenfor kunsten, sier Odd Nerdrum.

... og Kristopher Schau bare ler rått

Nerdrum bekjenner seg til kitschen. Det er fire år siden han vendte kunsten ryggen, for å vie sitt virke til kitsch. Ifølge Nerdrum er en av kriteriene for god kunst at kunstneren ikke skal ha tenkt noen hel tanke, han skal nærme seg oppgaven med ironi og han skal ikke ha en håndverksfaglig dyktighet.

- Som kunst er dette kanskje det betydeligste jeg har sett, sier Odd Nerdrum. Han omtaler Kristopher Schaus « Forfall » som «en kunstnerisk handling på høyt nivå».

- Jeg er ikke i tvil om at dette kan betraktes som kunst. Schau har til og med fått et tallrikt publikum. Dette er stort. Dette har kunstnerisk tyngde. Hadde han gjort dette i USA, ville han blitt verdensberømt, tror Nerdrum.

Protest?

- Det høres jo helt fantastisk ut! Så det er Schaus protest mot krigen i Afghanistan? spør Kjartan Slettemark.

Dagbladet forklarer kunstneren at det nok ikke er helt slik det forholder seg. Det er da kunstneren utbryter:

- Å kjære folk! Kära nån... Kan det være min kommentar? spør Slettemark spakt. Slettemark sjøl høstet både jubel og økseslag i 1965 da han i protest mot krigen USA førte mot Vietnam lagde verket «Av rapport fra Vietnam». Det var en protest i blodige farger og brent plast som fikk en mann til å bli så provosert at han brukte øksa på verket.

Privat

- Dette har jeg ikke engasjert meg i, sier kunstneren Vebjørn Sand .

- Det har verken beveget eller forarget. Det virker veldig privat og uinteressant på meg. Derfor har jeg ikke funnet grunn til å rette fokus mot dette. Det eneste jeg føler for prosjektet, det lille jeg har sett av det, er likegyldighet.

Gutteromsidé

Fotografen Per Heimly trekker straks paralleller til Joseph Beuys.

- Han levde inne i en tee-pee i et galleri, med flere ulver. Var det kunst? Kanskje blir det kunst i det øyeblikket utøveren sjøl sier det er kunst. Hele «Forfall» ble jo en slags videreføring av tisse- og bæsjehumoren Kristopher Schau har holdt på med lenge. Det oser av gutteromsidé. Litt kult, men det ga ikke noen stor åpenbaring, erkjennelse eller djupere forståelse. Men om det er kunst eller guttestreker... Trolig ville det vært veldig enkelt å stemple det som kunst dersom dette var utført av en dødsalvorlig fyr.

Vågalt

Maleren og Nerdrum-eleven Jan Ove Tuv mener Schaus eksperiment er langt mer avansert og vågalt enn flere av de andre installasjonene og performancene han har sett.

- På akademiets avgangsutstilling stilte noen ut en blomsterskulptur som råtnet under utstillingen... Schaus uttrykk var mye sterkere og vågalt. Derfor er det moro at noen har utpekt ham til kunstner. Det fine her er at Schau på eget initiativ og totalt utenfor kunstinstitusjonene har gjort dette. Det kan kunstverdenen lære noe av, mener Tuv.

HØYVERDIG KUNST: Kitschmaleren Odd Nerdrum omtaler Kristopher Schaus eksperiment som «en kunstnerisk handling på høyt nivå».Foto: ARNE V. HOEM
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling