Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nesten godt om indianere

«Smoke Signals» er den første spillefilmen helprodusert av amerikanske indianere. Derfor er den både viktig og interessant. Dessverre kunne den vært bedre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prosjektet - skrevet, regissert, produsert og i hovedsak spilt av indianere - er lett å omfavne bare for sitt utgangspunkt og sine intensjoner: Å gi et blikk inn i livet til dagens urbefolkning.

Chris Eyre gjør det med utgangspunkt i noveller av forfatteren Sherman Alexie, som også har skrevet manus. Uten å ha lest dem er det umulig å si hva som har gått tapt eller hva som er vunnet i bearbeidelsen. I alle fall er grunnhistorien uhyre velkjent. Den handler om unge Victors (Adam Beach) strev med å forsone seg med en far han ikke har sett på ti år. Han får beskjed om at faren (Gary Farmer) er avgått ved døden langt hjemmefra og drar av gårde med kameraten Thomas (Evan Adams) - en skikkelig nerd - for å hente asken.

Det er flere anslag til gripende scener i denne filmen, som beklagelig nok savner det særpreget miljøet og en rik, spennende kultur skulle gitt den.

De mange mytiske hentydningene i store deler av dialogen virker tvungne for en ikke innvidd i disse moderne, gråtriste reservatomgivelser, og det er jo mulig at indianere snakker med preg av irsk dialekt som Adams, men det høres pussig ut.

Og bortsett fra Farmer, med noen riktig fine glimt i papparollen, er ikke «Smoke Signals» spesielt velspilt, heller. Forhåpentlig blir ikke dette den siste indianske filmen vi får se.