MARKEDSLEDENDE: Men Spotify sliter med inntjeningen. Løsningen er mobilmarkedet, tror analytikerne.
MARKEDSLEDENDE: Men Spotify sliter med inntjeningen. Løsningen er mobilmarkedet, tror analytikerne.Vis mer

Nesten ingen betaler for Spotify

Må få iPhone-utgaven til å fungere, mener eksperter.

(Dagbladet.no): Spotify er den mest omtalte nye musikkprogramvaren de siste par årene, og ifølge New York Times har nå seks millioner europeere tilgang til streamingtjenesten.

Men svært få av disse er villige til å betale for premiumutgaven. Du kan nemlig slippe reklamepauser, mot å punge ut 99 kroner måneden.

Bare 0,7 prosent av brukermassen - drøye 40 000 brukere - har så langt valgt å gjøre dette, skriver The Economist.

Nå setter Spotify sin lit til hjelp fra Apple.

Sliter med inntekter
Reklameinntekter er nemlig ikke nok for å få Spotify-maskineriet til å gå rundt, med utgifter til opphavsmenn, plateselskap og drift.

The Register avslørte i slutten av juni at Spotify kun hadde 900 000 kroner i reklameinntekter i løpet av en måned, til tross for en brukermasse på 500 000 mennesker i England.

- Ingen tjener penger på den reklamefinansierte modellen, sier Steve Purdham i we7, en konkurrerende tjeneste til Spotify, til The Economist.

Spotify inngikk tidligere i år et samarbeid med 7Digital om å selge lydfiler, og dermed generere ekstrainntekter.

Men det er på mobilmarkedet at det virkelig er potensial for store penger, tror analytikerne.

Kun for betalende
Spotify har laget et program for iPhone, som Apple nå vurderer om de kan godkjenne.

Dette vil gi brukerne tilgang til Spotify via den populære mobiltelefonen, og spillelister kan også bli tilgjengelig på telefonen uten at brukeren trenger å være tilkoblet internett/3G.  Interessen er ventet å bli massiv, men programvaren vil kun bli tilgjengelig for betalende brukere.

- Spotify trenger å få dette til å fungere. De er markedsledende, men har til gode å komme opp med en velfungerende forretningsmodell, skriver Mark Mulligan i Forrester Research på sin blogg.

Han tror imidlertid sjansen er stor for at Apple ikke vil tillate salg av Spotify-programmet via deres App Store, fordi den vil være en direkte konkurrent til iTunes-programvaren. Men, som Mulligan påpeker:

- Mobilen framstår nå som den mest logiske plattformen for å skaffe framtidige inntekter. Så selv om ikke dette forsøket på å komme seg inn på markedet lykkes, vil Spotify klare det til slutt. De har ikke råd til ikke å klare det.