(Dagbladet.no): Spotify er den mest omtalte nye musikkprogramvaren de siste par årene, og ifølge New York Times har nå seks millioner europeere tilgang til streamingtjenesten.
Men svært få av disse er villige til å betale for premiumutgaven. Du kan nemlig slippe reklamepauser, mot å punge ut 99 kroner måneden.
Bare 0,7 prosent av brukermassen - drøye 40 000 brukere - har så langt valgt å gjøre dette, skriver The Economist.
Nå setter Spotify sin lit til hjelp fra Apple.
Sliter med inntekterReklameinntekter er nemlig ikke nok for å få Spotify-maskineriet til å gå rundt, med utgifter til opphavsmenn, plateselskap og drift.
The Register avslørte i slutten av juni at Spotify kun hadde 900 000 kroner i reklameinntekter i løpet av en måned, til tross for en brukermasse på 500 000 mennesker i England.
- Ingen tjener penger på den reklamefinansierte modellen, sier Steve Purdham i we7, en konkurrerende tjeneste til Spotify, til The Economist. Spotify inngikk tidligere i år et samarbeid med 7Digital om å selge lydfiler, og dermed generere ekstrainntekter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger