Nesten ingen betaler for Spotify

Må få iPhone-utgaven til å fungere, mener eksperter.

MARKEDSLEDENDE: Men Spotify sliter med inntjeningen. Løsningen er mobilmarkedet, tror analytikerne.
MARKEDSLEDENDE: Men Spotify sliter med inntjeningen. Løsningen er mobilmarkedet, tror analytikerne. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Spotify er den mest omtalte nye musikkprogramvaren de siste par årene, og ifølge New York Times har nå seks millioner europeere tilgang til streamingtjenesten.

Men svært få av disse er villige til å betale for premiumutgaven. Du kan nemlig slippe reklamepauser, mot å punge ut 99 kroner måneden.

Bare 0,7 prosent av brukermassen - drøye 40 000 brukere - har så langt valgt å gjøre dette, skriver The Economist.

Nå setter Spotify sin lit til hjelp fra Apple.

Sliter med inntekterReklameinntekter er nemlig ikke nok for å få Spotify-maskineriet til å gå rundt, med utgifter til opphavsmenn, plateselskap og drift.

The Register avslørte i slutten av juni at Spotify kun hadde 900 000 kroner i reklameinntekter i løpet av en måned, til tross for en brukermasse på 500 000 mennesker i England.

- Ingen tjener penger på den reklamefinansierte modellen, sier Steve Purdham i we7, en konkurrerende tjeneste til Spotify, til The Economist. Spotify inngikk tidligere i år et samarbeid med 7Digital om å selge lydfiler, og dermed generere ekstrainntekter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer