Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nesten én million fikk med seg historien om Lippestads nazi-slektning

Seersuksess for NRK.

 HVEM TROR DU AT DU ER:  Geir Lippestad var først ut i NRKs nye serie, der kjente personer graver i slektshistorien sin,.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
HVEM TROR DU AT DU ER: Geir Lippestad var først ut i NRKs nye serie, der kjente personer graver i slektshistorien sin,. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

(Dagbladet): På årets første dag hadde NRK sesongpremiere på tre programmer, «Hvem tror du at du er?» og rykende ferske «Anno» og «Verdens beste skijenter».

Førstnevnte program er et konsept der kjente personer graver i sin slektshistorie.

Ubehagelig sannhet Under gårsdagens premiere fikk vi se Geir Lippestad som søkte etter sine røtter på farssiden av familien.

Ifølge NRKs egen programbeskrivelse fant han ut at han hadde overraskende mye til felles med sin hittil ukjente oldefar. Han fikk imidlertid også greie på en ubehagelig sannhet om at sønnen til hans oldefars bror, Johan Andreas Lippestad, var sosialminister i Quislings tyskstøttende regjering.

Les Dagbladets sak om historien her (krever pluss-innlogging). 

Hele 905 000 seere benket seg foran tv-skjermene 1. nyttårsdag, for å få med seg Lippestads slektshistorie. 

God NRK-start NRKs ferske realityserie «Anno» fikk også gode seertall på premieren. Det ble sett av 886 000 seere, og ga dermed NRK en solid start på det nye året. 

I programmet blir 14 deltakere tatt med 250 år tilbake i tid, hvor de skal leve side om side i 1700-tallets Bergen og forsøke å jobbe seg opp i samfunnet. Hver uke må en deltaker avslutte spillet og reise hjem.

Den som klarer overgangen til 1700-tallet best, blir stående som vinner. 

Dagbladets anmelder trillet en firer på terningen da han vurderte «Anno».

Dokumentarserien «Verdens beste skijenter» følger de norske skijentene, og gir oss et innblikk i livene deres utenfor skiløypa. Premieren ble det mest sette programmet av dem alle i går, med hele 921 000 seere.