Nesten nynnbar

Et av norsk musikkhistories sjeldne oratorier blir oppført i Oslo denne uka. Arne Nordheims «Nidaros» er en hyllest til menneskets strevsomme kamp.

Konseptet oratorium er ingen gjenganger i den norske komposisjonsfloraen. Og når det i tillegg er skrevet av Arne Nordheim, skal vi tillate oss å erklære oppføringene i Trefoldighetskirken i Oslo den 14. og 15. april for en begivenhet.

Verket har, som navnet antyder, sterke røtter i Sør-Trøndelag og ble bestilt til Trondheims 1000-årsjubileum i 1997. Framføringene i Nidarosdomen ble en suksess.

Nå har man latt fylkesgrenser være fylkesgrenser, og i Trefoldighetskirken stiller Den Norske Operas kor og orkester, Grex Vocalis, Strays pikekor, sangsolistene Anne-Lise Berntsen, Tone Kruse, Henrik Engelsviken, Carl Høgset, Kjell Viik, Njål Sparbo og skuespilleren Paul Ottar Haga som forteller. Det hele under ledelse av Manfred Honeck. Puh!

Ikke lystbetont

- Vi må vel kanskje la Nidelva bli Akerselva, sier Arne Nordheim som har skapt «Nidaros» med librettist (tekstforfatter) Paal-Helge Haugen.

Vi velger å tro at Oslo-folk tåler trønderpåkjenningen. - Dette handler om det lille frysende, sultende menneskets historie. Om de som prøver å holde tritt med verden, men som går under av forkommenhet. De som stiger langsomt opp fra bunnen og får litt luft, før de synker ned igjen og holder ut litt til. Så her er det håp også, Haga!

«Nidaros» ble skrevet i 1996 i Ferdinand Finnes hjem i Vence i Sør-Frankrike. I Nidarosdomen i 1997 fikk publikum stor glede av at aktørene opererte rundt hele kirkerommet og tok i bruk hele dets klangmuligheter. Det samme vil skje under Trefoldighetskirken hvelvinger. Og jammen vil ikke noe annet candy inntreffe også. Arne Nordheim - nå tonalt!

Mykere?

- Det er helt naturlig i denne sammenhengen. Nidarosdomen er et av de få stedene i Norge som virkelig har en historisk musikkultur. Jeg har bare forsynt meg av det historiske materialet med de gamle Olavshymnene som er strengt harmoniske.

- Så du begynner ikke å bli mykere (les: mindre atonal) med årene?

- Det har ingenting med det å gjøre. Jeg kjenner yngre komponister i dag som er langt mer romantiske enn det jeg noen gang vil bli.

Og må vi for balansens skyld få tilføye at komponisten også benytter seg av det sjeldne instrumentet dreielire, samt bremsetromler fra Peugeot.

MANGFOLD I TREFOLD: Arne Nordheim i Trefoldighetskirken.