TV-anmeldelse: «The Crown» sesong 5

Nesten skremmende

Er «The Crowns» største styrke i ferd med å bli et problem?

PREMIERE: Sesong 5 av «The Crown» har premiere på Netflix 9. november. Video: Netflix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Kritikken har haglet mot «The Crown» i det siste. Ikke på grunn av kvaliteten, men på grunn av de uklare skillene mellom fakta og fiksjon. Dame Judi Dench har omtalt serien som «grusomt urettferdig» mot den britiske kongefamilien. Er det egentlig moralsk forsvarlig å bruke livet og tragediene til ekte mennesker og dikte fritt rundt dem i tv-underholdningens navn?

Det er i det hele tatt vrient å vite hva mer det er å si om femte sesong av «The Crown» som ikke allerede er sagt om de forrige.

Er du enda ikke overbevist om at denne serien er verdt å bruke tid på, hjelper det kanskje lite å si at håndverket fortsatt er like utsøkt som alltid. At det hviler en erkebritisk, delikat finesse over alle ledd av produksjonen, fra foto, kostymer og scenografi, til manus, klipp og regi (to episoder er for øvrig signert norske Erik Richter Strand, som også har laget «Sønner» og «Valkyrien»).

Eller at en like erkebritisk fråtsing i sladder, spekulasjon og dyneløfting holder intrigen, som denne gangen foregår i kongehusets svært turbulente år på nittitallet, varm.

Sømløst

Da er det vel heller ikke noe vits i å si at byttet av ensemblet til aldersriktige skuespillere foregår like sømløst som før, om mulig enda mer. Eller at det flyktige blikket og de subtile faktene til vår nye, 65 år gamle dronning Elizabeth, Imelda Staunton (kjent fra diverse Kenneth Branagh- og Mike Leigh-filmer, men kanskje mest gjenkjennelig som professor Umbridge/Uffert i «Harry Potter og Føniksordenen»), gir både varme og kulde til portrettet av en tilkneppet og sammensatt monark.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med