KLAGESTORM: TV 2 har fått kraftig kritikk blant annet for å ha sendt reklame da det ble klart at Ståle Sandbech tok sølvmedalje i slopestyle. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
KLAGESTORM: TV 2 har fått kraftig kritikk blant annet for å ha sendt reklame da det ble klart at Ståle Sandbech tok sølvmedalje i slopestyle. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

Nesten tusen klaget på OL-reklame

Nå setter annonsørene krav.

(Dagbladet): TV 2 har fått kraftig kritikk blant annet for å ha sendt reklame da det ble klart at Ståle Sandbech tok sølvmedalje i slopestyle. I dag skrev Dagens Næringsliv at Telenor, Statoil og Toyota har gitt beskjed om at de ikke vil ha reklamefilmer i pausene som avbryter øvelsene i OL.  

Vil ikke avbryte Informasjonssjef i Telenor Anders Krokan sier at det er viktig for dem å sikre at filmene deres ikke avbryter de mest spennende OL-høydepunktene.

- Det er altså plasseringen av filmene vi ønsker bedre tilrettelegging av. Og vi ser frem til filmvisning på gunstigere tidspunkt framover. Vi kommer snart med en forkortet versjon av vår lange film, dette har ligget i planen, skriver Krokan i en SMS til Dagbladet. 

Tusen henvendelser i helgen Over 89 000 personer har så langt «likt» Facebook-siden «Vi som vil ha tilbake OL-sendingene på NRK» på Facebook. Også flere liknende grupper har tusenvis av medlemmer. Indrøy forteller at pågangen fra misfornøyde seere var nokså stor i helgen.

-Vi fikk omtrent tusen telefoner og eposter fra seere. Rundt to tredeler av disse klaget på OL-reklamen, sier Indrøy.

Men nå har strømmen av klager roet seg.

- Antall henvendelser som kommer inn om reklame har gått veldig ned siden i går. Det siste døgnet er det kommet inn omtrent 150 henvendelser til oss fra publikum, og omtrent halvparten av disse dreier seg nå om reklame i OL-sendingene, sier Indrøy.

Greit for TV 2 Selv om store annonsører nå har reservert seg mot enkelte sendetidspunkter, avviser kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 at dette får økonomiske konsekvenser for kanalen.

«KRIGSROMMET»: Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Rune Indrøy, i rommet hvor det bestemmes hvor og når OL-reklamen sendes. Fotograf: Tor Erik H. Mathiesen
«KRIGSROMMET»: Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Rune Indrøy, i rommet hvor det bestemmes hvor og når OL-reklamen sendes. Fotograf: Tor Erik H. Mathiesen Vis mer

-Vi har en kø av annonsører. Så vi kjører videre etter våre planer. Mengden av reklame vil forbli den samme, vi sender uansett bare omtrent 90 prosent av reklamen vi lov til, sier Indrøy.

KORTES NED: Telenors reklamefilm vil bli vist i en kortere versjon framover, forteller Anders Krokan i Telenor. Foto: Telenor / Creative Commons
KORTES NED: Telenors reklamefilm vil bli vist i en kortere versjon framover, forteller Anders Krokan i Telenor. Foto: Telenor / Creative Commons Vis mer