Film og tv

- Netflix forvirrer

Algoritmene til Netflix kan hjelpe seerne med å finne innholdet de vil se. Det skaper også forvirring, skriver CNN.

FORVIRRING: Til tross for at «The Crown» er blant de mest populære seriene til Netflix, blir den ikke nødvendigvis anbefalt til brukerne. Foto: Netflix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

At Netflix bruker algoritmer for å komme med anbefalinger om hvilke filmer og tv-serier brukerne bør se, har vært en del av tjenesten i lang tid.

Netflix har flere måter å anbefale innhold til brukerne på som skaper forvirring. Det er en toppliste som i all sin enkelhet baserer seg på de mest populære filmene og seriene som vises på Netflix. Det andre er anbefalinger til brukerne, der flere faktorer spiller inn.

At en serie som «The Crown» havner på topplista til Netflix kommer ikke som et sjokk. Det oppsiktsvekkende er at den ikke nødvendigvis havner på lista over anbefalinger til tv-seerne.

CNN har i en artikkel forsøkt å oppsummere hva som skiller listene fra hverandre.

Personlig og ikke personlig

Kanalens nettutgave har snakket med en talsperson for Netflix som forklarer at topp-10 lista og lista over anbefalinger, den såkalte trending-lista, er ulike. Topp-10 baseres bare på det folk ser på tjenesten og inneholder ingen personlige anbefalinger.

- Topp 10 og trending er ulike. Trending er personalisert. Topp 10 er vår eneste ikke-personaliserte rad og er bare basert på hva folk ser på, forteller talspersonen for Netflix til CNN.

Ifølge talspersonen oppdateres begge hvert døgn.

Christoph Trattner, professor ved Universitetet i Bergen, har forsket på algoritmer. Han sier til Dagbladet at algoritmene bringer med seg store fordeler for både Netflix og seerne.

- Fordelen er å hjelpe deg med å innskrenke mulighetene. På internett har du for mange muligheter, sier Trattner.

Han forteller videre at flere algoritmer brukes til ulike formål.

- Strømmeplatformer som Netflix bruker vanligvis ikke bare én algoritme. Det man typisk gjør er å bruke ulike algoritmer for ulike hensikter.

Listen over trender og anbefalinger er altså personalisert, og baseres blant annet på kortsiktige trender. Det deles inn i to typer trender, der den ene er årlige trender, som juletida og Halloween. Den andre er hendelser som skaper interesse for en spesiell kategori eller film.

TILBAKE: 23. juni er Netflix-suksessen «Too hot to handle» tilbake, og her er de første bildene. Dette lover godt! Video: Rød Løper Vis mer

Trendet etter masseskyting

Nyhetsbildet påvirker også anbefalingene. Hvis en stor orkan inntreffer, kan Netflix i større grad anbefale dokumentarer om naturkatastrofer.

Leder for Voltage Pictures, Jonathan Decker, har solgt flere filmer til Netflix som har kommet på listen over trender. En av disse var filmen «Deadly Illusions». Filmen kan ikke betegnes som en suksess, og har bare 3,7 stjerner på filmdatabasen IMDb.

Decker tror ifølge CNN at det at filmen havnet på lista over anbefalinger til brukerne handlet om tidspunktet filmen kom. Filmen ble lansert i mars 2021. Samtidig som den kom hadde det nettopp skjedd en masseskyting i Atlanta, og juryen i rettssaken mot den tidligere politimannen Derek Chauvin ble valgt ut.

- Prøver å finne fellestrekk

Anbefalinger på Netflix påvirkes også av annet innhold. Et eksempel er serien «The Defenders» på Netflix som baseres på tegneserien til Marvel Comics.

Netflix undersøkte hvordan seerne endte opp med å se serien. Noen av trendene som påvirket valgene var serier med sterke kvinnelige hovedroller - som «Orange Is the New Black»

Trattner sier at algoritmene prøver å finne fellestrekk med andre brukere med like interesser.

- Algoritmene ser da på brukere som for eksempel er interessert i komedie og action. For eksempel søker algoritmene etter mennesker som er interessert i det samme som deg. Det andre steget er å finne filmer som er populære, men som du selv ikke har sett før, sier Trattner.

Milepæl

I januar avslørte Netflix at de hadde nådd en milepæl i antallet abonnenter. CNN skrev da at strømmetjenesten hadde 200 millioner abonnenter - etter en vekst på 8,5 millioner i siste kvartal i fjor. Å skulle komme med anbefalinger til hver og en av abonnentene krever algoritmer.

Algoritmene kan også brukes i arbeidet med en ny film, forteller Tratner.

- Populariteten til filmer brukes både av Netflix og produsenter av filmer. Man vil forstå hva folk liker, ved å observere brukerne, sier Trattner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer