NORSK SUKSESS:  Lilyhammer er en norsk TV-serie produsert av Rubicon TV for NRK, med Netflix som investor og distributør. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
NORSK SUKSESS: Lilyhammer er en norsk TV-serie produsert av Rubicon TV for NRK, med Netflix som investor og distributør. Foto:Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Netflix jakter på ny norsk serie

- Vi tenker i samme gate som «Lilyhammer».

(Dagbladet): Netflix er alltid på jakt på nye gode serier som seerne kan bli hekta på. Nå avslører strømmegiganten at de for tida er på utkikk etter norske serier.

- Vi har ikke funnet ut av noe ennå, men vi tenker i samme gate som «Lilyhammer». En serie med lokal forankring som kan treffe et globalt publikum, sier innholdssjef Ted Sarandos i Netflix til Dagbladet.

«Lilyhammer» ble produsert av Rubicon i samarbeid med NRK, og ble promotert som Netflix' første originalserie. Serien ble veldig populær verden over.

- Den slo nok an på grunn av det overdramatiserende særnorske preget. Det var en verden mange tv-seere aldri hadde sett før, sier Sarandos.

En uke på en sesong En ny undersøkelse utført av Netflix viser at medlemmene i snitt er ferdig med en hel sesong i løpet av en uke. De har også funnet ut hvilke serier vi sluker rått, og hvilke serier vi gjerne koser oss med over en lengre periode.

- Vi ser for eksempel at folk bruker lengre tid på komplekse fortellinger, som «House of Cards», der karakterer-lista er uendelig. En typisk serie der handling må fordøyes. Spenningsserier som «Sense 8», «Orphan Black» og «Breaking Bad» tar i større grad tak i sansene, og slukes gjerne i løpet av bare en uke, sier Sarandos.

- Hva kan du si om vanene til norske Netflix-brukere, basert på skalaen?

- Det som er oppsiktsvekkende med undersøkelsen, er å se hvor likt folk over hele verden bruker Netflix, inkludert norske seere. De samme tv-seriene blir sett over hele verden.

Må by på noe nytt - Hvordan velger dere ut serier som gjør folk avhengige?

- Utvelgelsen er ganske tradisjonell, med at regissører og manusforfattere kommer til oss med klare ideer som de ønsker å selge inn. For oss er det viktig at programmene byr på en verden tv-seerne aldri har sett før. Karakterene må være noen du ønsker å følge, sier Sarandos.

INNHOLDSSJEFEN:  Ted Sarandos har ansvaret for alt som legges ut av programmer på Netflix - over hele verden. Nå forteller han at de er på utkikk etter en ny, norsk serie. Foto: Sylvain Gaboury
INNHOLDSSJEFEN: Ted Sarandos har ansvaret for alt som legges ut av programmer på Netflix - over hele verden. Nå forteller han at de er på utkikk etter en ny, norsk serie. Foto: Sylvain Gaboury Vis mer