FORSVINNER: Den populære tv-serien «Dora Utforskeren» er blant Netflix' innhold som forsvinner med den nye distribusjonsavtalen. Foto: Viaplay
FORSVINNER: Den populære tv-serien «Dora Utforskeren» er blant Netflix' innhold som forsvinner med den nye distribusjonsavtalen. Foto: ViaplayVis mer

Netflix mister barneinnhold

Viaplay jubler.

(Dagbladet): I dag er det blitt klart at strømmetjenesten Netflix må fjerne alt av tv-serier og filmer som er produsert av Nickelodeon.

Dette betyr også at en stor del av deres innhold rettet mot barn forsvinner.

Blant seriene som må tas bort er «Dora Utforskeren», «Avatar», og «Svampebob». Dette kommer fram i en pressemelding fra Viaplay om at kanalen har inngått en eksklusiv avtale med Nickelodeon.

Distribusjonsrettigheter Avtalen innebærer at strømmetjenesten sitter på eksklusive distribusjonsrettigheter av Nickelodeons serier på Internett fram til 2020.

Viaplay er svært fornøyd med den nye avtalen. Rikard Steiber er administrerende direktør i Viaplay og Chief Digital Officer i MTG, og han har som mål å være i de fleste norske hjem før året er omme.

- Viaplay er nå det beste stedet for norske barn for å oppleve det innholdet de elsker, skriver Rikard Steiber i en e-post til Dagbladet og fortsetter:

- Med den eksklusive Viaplay line up-en med «Svampebob Firkant», «Dora Utforskeren» og deres Nickelodeon venner, og vårt allerede sterke innhold for barn med favoritter fra Disney-filmer on demand, tar vi sikte på å å være i nesten hver norske familie til jul.

- Utvide utvalget Kommunikasjonsdirektør i Netflix, Joris Evers, sier i en uttalelse at de er igang med å utvide tilbudet til sitt yngre publikum.

- Netflix er en dynamisk tjeneste, filmer og tv-serier som er tilgjengelige på Netflix oppdateres løpende. Ved å legge til nye titler nesten daglig, kan Netflix tilby et bredt utvalg av titler på tvers av alle sjangre, sier Evers og fortsetter:

- Noen ganger kan enkelte titler utgå, og derfor ikke lenger være tilgjengelig på Netflix. Barn er et veldig viktig publikum for oss, og vi er i gang med en betydelig utvidelse av vårt utvalg med Netflix originalserier til et yngre publikum.

VIL INN I NORSKE STUER:  Rikard Steiber er administrerende direktør i Viaplay, og har som mål å være i de fleste norske hjem før jul.. Foto: Viaplay
VIL INN I NORSKE STUER: Rikard Steiber er administrerende direktør i Viaplay, og har som mål å være i de fleste norske hjem før jul.. Foto: Viaplay Vis mer