POPULÆR: Suksess-serien «Stranger Things» fra Netflix, dette er den første traileren fra sesong 2. Nå skal det bli stadig mer egenprodusert innhold fra strømmegiganten. Video: Netflix Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Netflix

Netflix-satsing nærmer seg TV-gigantene

Strømmetjenesten øker satsingen på eget innhold.

(Dagbladet): Strømmegiganten Netflix lager stadig mer eget innhold.

I år skal selskapet bruke opp mot 8 milliarder dollar på egne produksjoner, ifølge Variety. Det tilsvarer drøyt 60 milliarder kroner.

Summen er et byks opp fra i fjor, da firmaet satset 6,3 milliarder dollar, skriver bransjenettstedet Recode.

Finansdirektør i Netflix, David Wells, sier at det egenproduserte innholdet gjør at stadig flere seere abonnerer på tjenesten.

Slår de andre

- Selskapets strategi er fortsatt «la oss fortsette og lage innhold, det virker, det skaper vekst», sa Wells under en konferanse hos Morgan Stanley i går.

Satsingen innebærer at Netflix skal produsere rundt 700 egne filmer og tv-serier i år. Blant dem skal det være rundt 80 produksjoner som er laget utenfor USA.

Allerede nå er Netflix klart størst blant strømmetjenestene når det gjelder å produsere eget innhold.

I fjor brukte Amazon Prime Video rundt 4,5 milliarder dollar på eget innhold - altså rundt 1,5 milliarder dollar mindre enn Netflix, ifølge Recode.

Tjenestene HBO og Hulu brukte 2,5 milliarder dollar hver.

Tar opp konkurransen

Men ikke nok med det. Netflix nærmer seg også flere av de tradisjonelle tv-nettverkene når det gjelder satsingen på eget innhold, hvis man ser bort fra sport.

I 2017, da Netflix brukte 6,3 milliarder på innhold, brukte Time Warner og Fox 8 milliarder dollar på eget innhold som ikke var sport, skriver Recode.

Disney satset 7,8 miliarder dollar på annet innhold enn sport, mens NBCUniversal brukte mest, med 10,2 milliarder dollar.

- Må ikke lage selv

Likevel sier Netflix sin finansdirektør David Wells at selskapet ikke er «religiøse», og at innholdet ikke nødvendigvis må være egenprodusert.

- Folk bryr seg ikke hvor historiene kommer fra. Vi er opptatt av å ha det beste innholdet. Vi trenger ikke nødvendigvis å lage det selv, sier Wells.

Netflix hadde ved utgangen av 2017 til sammen 117,6 millioner abonnenter.

OPPFØLGER: Netflix kommer med en ny sesong av serien Stranger Things. Video: Netflix Vis mer