NETFLIX-SJEF: Innkjøpssjef i Netflix, Kelly Merryman, er opptatt av at prisøkningen bare skal være på ti kroner. Foto: Netflix
NETFLIX-SJEF: Innkjøpssjef i Netflix, Kelly Merryman, er opptatt av at prisøkningen bare skal være på ti kroner. Foto: NetflixVis mer

Netflix-topp til Dagbladet: Derfor øker vi prisene

- Er bare en økning på ti kroner.

BERGEN (Dagbladet): I april ble det kjent at Netflix skulle øke prisene på medlemskap. I dag, fredag, økte selskapet prisen på medlemsskap fra 79 kroner, til 89 kroner.

Da Dagbladet i dag møtte innkjøpssjef i Netflix, Kelly Merryman, fortalte hun at de ikke har noen planer om å øke prisen ytterligere.

- Vi har ingen planer om å øke prisen mer. Vi kom til Norge i oktober 2012, så vi har vært her en stund, uten å øke prisene. Det var viktig for oss at vi ikke økte prisen mye, men at det bare er en økning på ti kroner, og at det bare er nye medlemmer som må betale 89 kroner, sier hun.

- Vi vil bli bedre Dem som allerede har medlemsskap i streamingtjenesten, kan nemlig fortsette å betale 79 kroner i to år framover.

- Vi tenker på det som et takk for at man er en del av Netflix-teamet, sier Merryman.

- Hvorfor måtte dere øke prisene?

- Vi vil bli bedre. Vi øker nå prisene i alle markedene vi er i - for å gjøre innholdet bedre, og for å gjøre produktet bedre, sier hun.

Det er i forbindelse med Nordiske Mediedager at Dagbladet møter Netflix-toppen, hvor hun har holdt et foredrag om blant annet hvordan hun ser for seg at TV-markedet kommer til å forandre seg.

Mange om beinet I april ble det kjent at HBO og Amazon går sammen om å lage en konkurrent til Netflix i USA. Merryman ønsker likevel nye aktører velkommen.

- Vi er veldig komfortable med at flere selskapet gjør det bra i markedet. Vi er en av dem, Amazon er en av dem, HBO er en av dem. Jeg tror også at vi vil se at TV-seerne har medlemsskap hos flere av aktørene, sier hun, og legger til:

- Å se på TV gjennom internett er fortsatt nytt, og mange ser fortsatt mye mer på tradisjonell TV enn internett-TV. Og begge kan fortsatt vokse - folk ser bare mer og mer på TV.