Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Nett snart viktigere enn TV

Annonseekspert tror fjernsynets glansdager er forbi.

KJENNER KONKURRANSEN: Ekspertene tror at nett snart er en viktigere annonsearena enn TV, her illustrert av NRKs programledertrio under Eurovision Song Contest i Telenor Arena. AFP PHOTO / KYRRE LIEN
KJENNER KONKURRANSEN: Ekspertene tror at nett snart er en viktigere annonsearena enn TV, her illustrert av NRKs programledertrio under Eurovision Song Contest i Telenor Arena. AFP PHOTO / KYRRE LIEN Vis mer

(Dagbladet): Dagbladet har kåret 25-åringen til den mektigste aktøren i kulturlandskapet i Norge i 2014.

En av grunnene til det er aldersgruppens hyppige bruk av nettet. Alt fra nyheter til underholdning er nettbasert for dagens noen-og-tjueåringer.

Og uten at de selv er klar over det, flytter 25-åringen på milliarder av annonsekroner fra papiravis og fjernsyn over til nettet.

6 milliarder Årlig utgjør nettannonser 30 prosent av alle norske annonsekroner, cirka seks milliarder kroner av en pott like under 20 milliarder. Den andelen vil bare øke i årene framover, tror ekspertene.

- Nettsteder og nettaviser har en årlig økning i reklameinntekter på tyve prosent. De pengene tar de hovedsaklig fra papiravisene. Men det interessante er at i Sverige er også fjernsynsreklamen i ferd med å tape terreng, sier Erik Kristensen i Mediacom og legger til:

- Jo viktigere nettet er for din omsetning, jo viktigere er nettannonsering, sier han.

Og Kristiansen tror TV-trenden fra vårt naboland snart vil slå rot også her: Ned med fjernsyn, opp med nett.

Tar igjen TV - Jeg tror nettet kan gå forbi TV som det stedet hvor flest reklamekroner finner veien.

Selv om nettbruken øker taktfast blant hele befolkningen, sier Kristiansen at internett fremdeles er det yngste annonsemarkedet, og et sted hvor unge kjøpere er lettest å nå.

- Yngre blir i større grad påvirka av reklamen, og de blir eksponert for stadig mer reklame på nett ettersom onlineannonsering bare øker og øker i omfang.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling