Nett-turbo for Playstation

Et gigantisk datanettverk skal gi fart på nettspilling med Playstation 2.

Sony Playstation 2 setter nå fart på markedet for spill via Internett. Et stort prosjekt som innebærer hundre servere i samspill skal gi deg ekstra kraft slik at spillene glir knirkefritt. Dermed kan spillfans nyte godt av en teknologi som til nå har vært forbeholdt store forskningsprosjekter.

For å få dette til annonserte Sony i dag at de inngår et samarbeide med Ibm og Butterfly.net. Sistnevnte startet opp i fjor for å takle problemer rundt nettspill der flere tusen spiller kan være pålogget på en gang. Løsningen er Grid-teknologien, mener firmaet.

Tre hjørnesteiner

IBM har koblet minst hundre servere sammen, i tillegg kan utviklere hekte på sine egne maskiner. Når det blir for mange spillere på en server flyttes de over til en annen som har ledig kapasitet. Denne kjernen av servere er spesielt tilpasset for nettspilling, og skal sikre tilgang, sikkerhet og ytelse, tre hjørnesteiner for suksessfull nettspill slik Butterfly og Sony ser det.

Større krav

PS2 entret nettmarkedet for en liten stund tilbake, et marked tidligere forbeholdt rene nettspill og PC-spill-brukere. Skal de klare å konkurrere på dette markedet må de levere overbevisende opplevelser til en rimelig pris.

- Pålitelighet er en større faktor for PS2 fordi det er en ren underholdingsmaskin. Brukere har mindre forståelse for feil, treghet og andre irritasjoner enn brukere av PC-spill. Spillet må fungere feilfritt skal du klare å nå massemarkedet, sier administrerende direktør i Butterfly, David Levine, til ZD Net.

Det nye systemet vises offentlig neste uke på spillkonferanse i San Jose, California, USA. Da får se om høyteknologi brukt av romforskere kan gi deg en ny opplevelse hjemme i stua.

<B>SERVER:</B> IBM smeller opp hundre slike blade-servere i Playstation servernettverket. Men det kommer nok til å vokse raskt når spillutviklerne kobler på sine maskiner.