Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nettavisen felles i Pressens faglige utvalg for reklameartikkel

Får penger når du bestiller hotellrom i reisetips-artikkel.

KOMMERSIELT: Denne reisetips-saken inneholder linker til hotellbooking Nettavisen får provisjon av. Saken er en av PFUs prøvesteiner for reklame-artikler som likner redaksjonelt stoff. Faksimile: Nettavisen
KOMMERSIELT: Denne reisetips-saken inneholder linker til hotellbooking Nettavisen får provisjon av. Saken er en av PFUs prøvesteiner for reklame-artikler som likner redaksjonelt stoff. Faksimile: Nettavisen Vis mer

(Dagbladet): Pressens faglige utvalg (PFU) har i dagens pågående møte avgjort å felle Nettavisen for brudd på god presseskikk med deres artikkel «Folket har talt: Dette er verdens vennligste byer!» fra 1. oktober i år.

Ifølge utvalget bryter artikkelen Vær varsom-plakatens punkt 2.6 og tekstreklameplakatens punkt 5.

Skjult reklame Saken er den første i en rekke PFU behandler i dag som omhandler mer eller mindre skjult reklame i norske medier.

Artikkelen om de vennlige byene likner en vanlig, redaksjonell reise-artikkel, men er ikke skrevet av Nettavisens redaksjon. Den er laget av avisas kommersielle avdeling og inneholder linker til hotellbooking i de vennlige byene.

Typografisk skiller den seg ikke vesentlig fra avisas redaksjonelle stoff.

Selv om det var noe uenighet i utvalget falt det ned på å mene å Nettavisens merking av slike kommersielt motiverte artikler med handlevogn på forsida, og teksten «kommersiell markedsføring» over tittelen, ikke er tilstrekkelig for at folk flest skal skjønne at det ikke dreier seg om en redaksjonell sak.

Uklar avsender I PFU-sekretariatets innstilling ved vedtak, heter det at redaksjonene står seg på å være «overtydelig» i merkingen av kommersielle artikler.

Nettavisen har, etter at saken ble klaget inn til PFU, endret sin merking av slike artikler på forsiden, slik at det nå står «med annonselenker». Tidligere var de merket med ord som «shopping» og «reisetips» i tillegg til den lille handlevogna.

PFU diskuterte parallelt et annet problem med slike kommersielt motiverte artikler: At det kan være utydelig hvem som betaler for dem. De vil derfor avgi en uttalelse om at mediene bør klargjøre hva slags bindinger som er knyttet til saker.

Generalsekretær i presseforbundet, Kjersti Løken Stavrum, er gift med Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum og meldte seg derfor inhabil til behandlinga av saken.

Du kan selv følge PFU-møtet live hos fagbladet Journalisten.