Nettavisene tar markedsandeler

Nettavisene hadde i fjor både flere lesere og økt annonsering sammenlignet med året før. Samtidig sank dagspressens andel av markedet.

Landets største nettavis, VG Nett, hadde i november i fjor 33 prosent flere lesere enn i samme måned i 2002, skriver Dagens Næringsliv.

Aftenpostens nettavis fikk 30 prosent flere besøkende, mens Dagbladet.no økte med 20 prosent.

Tall fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) viser at annonseringen i nettavisene økte med om lag 40 prosent i fjor, sammenlignet med året før.

Nettets andel av det totale annonsemarkedet økte fra 2,3 prosent i 2002 til 3,2 prosent ved utgangen av november i fjor. Dagspressens andel i samme periode sank med ett prosentpoeng, til 38 prosent.

Papirutgavene til VG og Dagbladet gikk litt tilbake i fjor. Tallene foreligger ikke ennå, men redaktør Esten O. Sæter i Dagbladet.no knytter nedgangen til nettavisenes fremvekst.

(NTB)