NETTAVISEN SNØR KANSKJE INNE:  Nettavisen.no tar i bruk hele bredden på skjermen, om du vil det. Faksimile fra Nettavisen.no.
NETTAVISEN SNØR KANSKJE INNE: Nettavisen.no tar i bruk hele bredden på skjermen, om du vil det. Faksimile fra Nettavisen.no.Vis mer

Nettavisen.no tar den helt ut

Og vel så det.

Nettavisen.no har lagt om designet i dag, og lar bredden på avisa tildels følge hvor bred skjerm du har.  Egentlig en veldig god ide.

Men hvor bra ble det egentlig?

Internett-design er mye synsing, og mange liker å bruke fokusgrupper eller eyetrack, for å forsøke å finne ut hvordan brukerne faktisk oppfatter og tar i bruk nettsidene.

Så vanskelig er det egentlig ikke, det er egentlig ganske enkelt å observere hva man selv gjør når man sitter foran skjermen.

En hyllest
Men aller først en hyllest til Nettavisen.no.

Jeg startet selv på nett i Aftenposten.no i 1998, etter å ha virret rundt i lokalaviser landet rundt i en del år.

Og denne store satsingen på nett som man opplevde i Akersgata i Oslo, med Dagbladet.no, Aftenposten.no og VG.no i spissen, startet egentlig med etableringen av Nettavisen.no i 1996.

Odd Harald Hauge, Knut Ivar Skeid og Stig Eide Sivertsen lagde en ren nettavis, med kvalitetsinnhold av varierende kvalitet :), men var langt foran hva de etablerte mediehusene klarte å levere på nett.

Det endte med at VG Nett, Dagbladet.no og Aftenposten.no ble skilt ut i egne aksjeselskaper for å få frihet til å utvikle seg raskere som en egen kanal, og har ført til at de norske nettavisen ligger svært langt framme internasjonalt. Sammen med det svenske har det norske nettmarkedet ry på segsom mer modent enn mange av andre europeiske land.

Så ble Nettavisen kjøpt opp av TV 2, og sett utenfra, ser det ut til at det ikke var heldig for Nettavisen.no. Nå er de ute av TV2, men har fått nye samarbeidspartnere.

Så takk til Nettavisen.

Litt mye av det gode
Men tilbake til redesignet i dag, så er det et langt steg i riktig retning.

Men å dele forsiden opp i fire spalter vertikalt er ingen god ide. Det virker som om de ikke helt vet hva de skal fylle disse spaltene med, og for oss lesere blir det vanskelig.

Min erfaring fra tallene vi har i Dagbladet.no, er at forsidene leses som en bok, fra venstre til høyre. Det gjør du ubevisst, siden du er vant til å forholde deg til spalter i både bøker og aviser.

Dermed tvinges du til å velge hvilken spalte du skal lese, og velger bort de andre. Men du låser deg ikke helt, for du kan godt la øynene gli over fronten til Nettavise.no og få øye på noe du vil lese, og da er det gjerne bildene som gjør at du stanser opp.

En prosent i høyremarg
Jeg vil tro at Aftenposten.no har samme erfaring, at det å dele fronten i to ikke var så lurt, men de ser ut til å tviholde på det likevel.

På Dagbladet.no er rundt en prosent av klikkene på front i høyrespalten, selv om topplistene fra alle seksjonene ligger der.

Jeg tror de burde ha besinnet seg og tatt noe av det som ligger der bort også, det kan se ut til at de har puttet alt de har på fronten, noe som kan forklare hvorfor Nettavisen.no er 50 prosent lenger enn både vg.no og db.no.

Vi på Dagbladet.no har jobbet svært mye med å ta bort det som ikke er tvingende nødvendig, for å gi det innholdet vi har fram mer plass. Vi forsøkte å lage mer hvite ark, slik at bilder, tekst og video ble tydeligere på sidene.

Men veldig kult at de bruker full bredde, og at de lar nettsiden brekke om etter hvor bred skjerm du bruker, og at de har fjernet venstremenyen. Den er det likevel ingen som bruker.

Db.no legger om fronten
I løpat av januar legger vi på Dagbladet.no også om fronten noe, vi har allerede lagt om en av seksjonssidene for å teste systemet bak.

Vi har laget et nytt produksjonssystem i Dagbladet.no, kalt Labrador, for å få dette til så enkelt og fleksibelt som mulig.

Om du går på Dagbladet.no/spill får du en pekepinn på hva som kommer i januar.

Mer bilder og mer variasjon.

Gi meg gjerne en tilbakemelding på epost, jrh@db.no.