DEBATT

Debatt: Digitalisering i skolen

Nettbrett i klasserommet

Vi må gi lærerne og skolene rom til å prøve ut digitale verktøy i klasserommene for å komme frem til hvordan teknologien kan gi tydelig læringsutbytte.

SOLID KUNNSKAP: Vi må ha tillit til at lærerne og skolen, med bakgrunn i solid kunnskap, beslutter valg av metode i undervisningen, skriver kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
SOLID KUNNSKAP: Vi må ha tillit til at lærerne og skolen, med bakgrunn i solid kunnskap, beslutter valg av metode i undervisningen, skriver kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Dagbladet skriver 7. oktober at skoleledelse og skolemyndigheter bør ha mer forskningsbasert kunnskap om hvordan den digitale omleggingen påvirker elevene.

Jeg mener vi skal bruke digitale verktøy der de er en del av et pedagogisk opplegg. Samtidig må vi forske mer på hvordan teknologi kan gi best mulig læring.

Det er viktig at vi som foreldre og skolen har et bevisst forhold til den totale skjermtiden til barna. Og elevene skal selvsagt også trenes i å oppleve gleden av å lese bøker.

Forskning viser at digital teknologi kan ha stor læringseffekt, men kan også være en distraksjon. Forskningen tyder på at digitale verktøy fungerer bra når de er en del av gode opplegg.

Vi må gi lærerne og skolene rom til å prøve ut digitale verktøy i klasserommene for å komme frem til hvordan teknologien kan gi tydelig læringsutbytte. Bærum kommune og Universitetet i Oslo fikk i år 6,9 millioner kroner for å se på hvordan en digital skolehverdag gir nye muligheter for bedre læring.

Selv om forskningen ikke er entydig, tyder studier på at elevene øker lesehastigheten og knekker lesekoden tidligere ved hjelp av digitale verktøy. Og en ny oppsummering av forskningsstudier viser at riktig bruk av app-er for matematikk kan øke barnas ferdigheter betraktelig. Forskningen gir innsikt som må omsettes i god praksis.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer