Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Digitalisering i skolen

Nettbrett i klasserommet

Vi må gi lærerne og skolene rom til å prøve ut digitale verktøy i klasserommene for å komme frem til hvordan teknologien kan gi tydelig læringsutbytte.

SOLID KUNNSKAP: Vi må ha tillit til at lærerne og skolen, med bakgrunn i solid kunnskap, beslutter valg av metode i undervisningen, skriver kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
SOLID KUNNSKAP: Vi må ha tillit til at lærerne og skolen, med bakgrunn i solid kunnskap, beslutter valg av metode i undervisningen, skriver kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer
Meninger

Dagbladet skriver 7. oktober at skoleledelse og skolemyndigheter bør ha mer forskningsbasert kunnskap om hvordan den digitale omleggingen påvirker elevene.

Jeg mener vi skal bruke digitale verktøy der de er en del av et pedagogisk opplegg. Samtidig må vi forske mer på hvordan teknologi kan gi best mulig læring.

Det er viktig at vi som foreldre og skolen har et bevisst forhold til den totale skjermtiden til barna. Og elevene skal selvsagt også trenes i å oppleve gleden av å lese bøker.

Forskning viser at digital teknologi kan ha stor læringseffekt, men kan også være en distraksjon. Forskningen tyder på at digitale verktøy fungerer bra når de er en del av gode opplegg.

Vi må gi lærerne og skolene rom til å prøve ut digitale verktøy i klasserommene for å komme frem til hvordan teknologien kan gi tydelig læringsutbytte. Bærum kommune og Universitetet i Oslo fikk i år 6,9 millioner kroner for å se på hvordan en digital skolehverdag gir nye muligheter for bedre læring.

Selv om forskningen ikke er entydig, tyder studier på at elevene øker lesehastigheten og knekker lesekoden tidligere ved hjelp av digitale verktøy. Og en ny oppsummering av forskningsstudier viser at riktig bruk av app-er for matematikk kan øke barnas ferdigheter betraktelig. Forskningen gir innsikt som må omsettes i god praksis.

Det må være kommunene og skolene som bestemmer bruken av teknologi i undervisningen. Lærerne har et pedagogisk fundament å bygge på, og det tilbys ulike kompetansehevende tiltak for lærere knyttet til ny teknologi.

HELT SPONTANT: Et «euforisk» øyeblikk oppsto på en norsk videregående skole. Så skjedde det noe uventet. Video: Privat Se hele opptredenen her: https://www.facebook.com/sjefsdirigenten/videos/10156200369626956/ Vis mer

Neste høst får skolen nye læreplaner. Her er digitale ferdigheter en grunnleggende ferdighet på tvers av alle fag. Elevene skal kunne behandle informasjon, være skapende med digitale ressurser, og kommunisere på en god og trygg måte i digitale omgivelser. De skal også utvikle digital dømmekraft og lære gode strategier for nettbruk.

Regjeringen ønsker å løfte alle elever uavhengig av utgangspunkt, og vi arbeider nå med en stortingsmelding om tidlig innsats. Bruken av digitale verktøy for de minste barna er et tema. Teknologien må brukes på en måte som er pedagogisk riktig. Så må vi ha tillit til at lærerne og skolen, med bakgrunn i solid kunnskap, beslutter valg av metode i undervisningen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media