Nettjakt på kunstig intelligens

Steven Spielbergs nye film «A.I» (kunstig intelligens) er et særdeles hemmelig prosjekt, og nå etterlater den siste traileren mystiske spor på Internett. Er det avdøde Stanley Kubrick som spøker i hjemmesidenes kulisser?

«A.I» var Stanley Kubricks neste prosjekt etter «Eyes Wide Shut», men han døde før han kom i gang. Steven Spielberg tok over roret og siden da har det vært lagt lokk på hva som skjer på settet. Kun filmens skuespillere er offentliggjort.

Beskjeder i koder

Men noe markedsføring trenger sjøl Spielberg, og nå har den kjente regissøren satt i gang en genial og helt ny form for reklame. Det begynte den 10. april, da en trailer fra «A.I» ble lagt ut på nettsida aimovie.warnerbros.com. En vanlig trailer, i hvert fall ved første øyekast. Men samme dag fikk filmjournalisten Harry Knowles i www.aintitcool.com en e-post fra en «Claviusbase». Der stod det at noe var veldig muffens med traileren, skriver Filmunlimited.

På slutten av promofilmen finner vi nemlig to kodete beskjeder.

Den første beskjeden ligger i rulleteksten, der Jeanine Salla står oppført som terapist for en sansende maskin. «Claviusbase» skriver at han kjørte ordet gjennom søkemotoren Googles.com og der fant hennes hjemmeside Der kan du lese om hennes liv og levnet, arbeid med kunstig intelligens og hennes vennskap med Evan Chan. Men hjemmesiden er en fantasi lagt to hundre år fram i tid.

I trailerens siste bilde står det Summer 2001 med hakkete bokstaver. Her ligger den andre beskjeden skjult. Hvis du teller hakkene får du telefonnummeret 50 33 21 51 22. Da Dagbladet.no ringte nummeret (med 001 foran) kom vi til en telefonsvarer, der en ekkel kvinnestemme snakker om en verden med skoger full av liv, gress, trær og datamaskiner. Videre blir du henvist til Sallas hjemmeside.

La spillet begynne

Vi tar oppfordringen og går tilbake til www.jeaninesally.com. Der finner vi at vennen Evan Chan døde på den intelligente båten Cloudmaker, og det er en link til hans hjemmeside www.familychan.org. Klikk deg inn der og spillet er satt i gang. Du kan taste deg videre og videre, og alle hjemmesidene handler om det 22. århundre, en verden vi ikke har levd. Og filmen «A.I» er ikke nevnt en gang.

Genial markedsføring

Hva i all verden er dette, har Internett-verdenen spurt seg de siste ukene. Fans og nettbrukere heiv seg over tastaturet for å finne ut hva som var på ferde. Ifølge Filmunlimited har selskapene bak «A.I», Dreamworks og Warner Bros, kun en ting å si:

- Ingen kommentar. Dermed lever spillet videre.

Det Spielberg & Co har kommet opp med her er nærmest genialt. Nettbrukere verden over mobiliseres for å løse mysteriet, og jo lenger det går, desto mer oppmerksomhet får filmen. På nettet finner vi snakke-grupper, guider gjennom sidene, de siste avsløringer. På www.aintitcool.com leser vi at ivrige nettbrukere har knekket nok en kode, og dermed funnet en ny side å klikke seg inn på.

- Det mest beundringsverdige med kampanjen er at den egentlig er reklamefri, sier Don Hon. Han er en av de mest ivrige på å løse mysteriet.

Det Hon og vi andre er vitne til kanskje den nye markedsføringen i nettalderen. Andre filmselskaper følger nøye med og alle lurer på hvem som kom opp med ideen.

- Jeg har snakket med studiosjefer og pr-folk som elsker kampanjen, og ivrer etter å finne ut hvem som står bak, sier filmjournalist Knowles.

Kubricks hånd?

Var kampanjen en av Kubricks ideer før han døde? Det spekulerer nettfølgerne på. Alt begynte med e-posten fra Claviusbase, som antagelig er sendt av hjernene bak markedsføringen. Clavius Base var månebasen i Kubricks «2001 - en romodyssé», der monolitten sendte signalet til Jupiter.

Kanskje gråter pr-folkene like mye som filmfolkene over Kubricks død.