Nettsamfunn søker sjel

Derfor er nettfolket på vandring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Da VG Nett lanserte sin Nettby i 2006, ble Dagbladet.nos Blink i løpet av forbløffende kort tid forvandlet fra et pulserende nettsamfunn med flere hundre tusen innbyggere til en digital spøkelsesby. Det er fortsatt folk på Blink, men et overveldende flertall av brukerne utvandret kollektivt fra det som til da hadde vært deres digitale hjem.

Den nye konkurrenten var så lik i konsept at det ble stevning av det, men det er en annen historie. Her skal det ikke handle om illojalitet fra en utvikler, men om hvilke egenskaper ved et nettsamfunn som skaper lojale brukere.

I løpet av webens snaut 15-årige historie finnes det nemlig en rekke eksempler på hvordan ekstremt populære møteplasser på nettet plutselig avfolkes, mens nye kommer til og vokser seg store.

DET FERSKESTE OG MEST EKSTREME eksempelet på det siste er selvsagt Facebook. Her hjemme gikk nettsamfunnet som ble startet som en digital årbok for Harvard-studenter i løpet av noen måneder i fjor fra å ha to-tre tusen norske medlemmer, til å ha mer enn en million registrerte nordmenn i medlemsdatabasen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer