Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

«Nevrosene mine får du aldri»

Når Leif Ove Andsnes spiller i Oslo i kveld, er det så utsolgt i konserthuset at publikum må sitte helt inntil flygelet. Men noe holder han for seg selv.

Det er denne Leif Ove Andsnes igjen. Vi har hørt om ham en stund. men nå er det liksom noe ekstra. 40 000 nordmenn har kjøpt hans Mozart-innspilling med klaverkonsert nummer ni og 18. Han er rett og slett på hitlistene. Om noen uker får han kanskje sin første Grammy - etter tre nominasjoner. Og prestisjejegerne i magasinet Vanity Fair har gitt ham den spreke tittelen «Best fingers» i sin oversikt «The people who made 2004 the year that it was». Røde pass gløder stolte overalt.

Rare spenninger

Men det er ikke bare enkelt. Pianistens tidsskjema er av det vanvittige slaget. I flere uker framover nå skal han gjøre recitals (solokonserter, red.anm.) annenhver dag. Også siste halvdel i fjor gikk det fort unna for å promotere plata og gjøre andre konserter.

-  I desember fikk jeg mageonde og måtte kansellere flere konserter. Oppi det hele var det like greit. Så fikk jeg tid til å forberede meg litt.Tross berømmelsen er Andsnes skuffende fri for skandaler og sensasjoner. Han beskytter sitt eget privatliv med jerngrind.

-  Jeg er nok en person som ikke liker å vise mine rastløse skyggesider. Jeg har mine stunder jeg også. Du skulle sett hvilket aspeløv jeg var i desember. Jeg føler ikke noe behov for å eksponere privatlivet. Fortsatt har jeg en forestilling om at jeg må ha noe profesjonelt å komme med, om jeg skal være i media. Jeg er ikke interessert i å vise fram nevrosene mine.

-  Så nevroser, det har du?-  Å, ja! Det er noen rare spenninger i kroppen. Det er klart det.

Nærvær

Vi får tro de er forberedt, de drøyt 1200 som har kjøpt billett til solokonserten i Oslo Konserthus i kveld. Det er ikke Mozartkuler som ligger på fatet. Schuberts sonate i D-dur, Janaceks «I tåken» og Mussorgskijs «Bilder fra en utstilling» er kraftig lugging i motvind til sammenlikning. Men noen velger å leve farlig. Publikumsstoler blir plassert også på selve scenen, i ring rundt mesteren.

-  Det er kjempefint, det, sier Andsnes.

-  Vi gjorde det også under den siste konserten i konserthuset. Ved å gjøre det slik føler jeg publikums nærvær. Ofte er det et problem under recitals at jeg ikke får kontakt med dem som sitter i salen. Men nå er selvfølgelig mitt fokus et helt annet sted enn å se på publikum under konserten.

-  Du har spilt for et stort norsk publikum i nesten 20 år. Har vi forandret oss?-  Jeg merker vel at vi er blitt mer kontinentale. Men det kan selvfølgelig også bli en overdreven respekt for det å gå på klassisk konsert. Jeg er kommet inn i noen norske lokaler der lufta har vært tett av høytid. «Oj», har jeg tenkt. «Er vi ikke bare her for å ha det hyggelig»?

Mer Mozart

Andsnes ser ikke bort fra at det også kan komme av at det er en viss forventning rundt hans spill.-  At folk har forventninger er alltid bra. Det betyr at de åpner seg for å få en opplevelse.

Andsnes som spiller Mozart er også blitt en verdenssuksess. Mozart ville kanskje ikke vært forbauset. Men det er Andsnes.

-  Det er fordi vi ikke hadde sett for oss noen hits her. Det er riktignok noen av Mozarts aller mest kjente konserter, men likevel. Jeg tror publikum har oppdaget energien i innspillingen. Jeg har sjelden vært med på et samspill der orkesteret så til de grader er med på den samme reisen, sier Leif Ove Andsnes om sine gode venner i Det Norske Kammerorkestret.

-  Det som gjør det ekstra kjekt med salget, er at dette er en ren klassisk plate. Jeg har hele tida trodd at nordmenn har vært veldig interessert i klassisk musikk, bare ting blir lagt til rette for det. Dessverre er det slik at i store deler av samfunnet har ikke folk muligheten til å komme i nærkontakt med denne musikken.

Nå ser Leif Ove Andsnes for seg en naturlig utvidelse med flere Mozart-konserter.-  Jeg har spikret de neste fire-fem plateinnspillingene. En av dem vil være en Mozart-plate med kammerorkestret. Jeg tror det blir klaverkonsert nummer 20. Og muligens nummer 17. Jeg har i alle fall et plateselskap som ikke har noe imot at jeg fortsetter med Mozart, sier Andsnes og gliser.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media