Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

NHOs rolle som pusher

Ingress

Meninger

Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) er ikke akkurat kjent for å ha magemål når det gjelder ønsket om å forvalte statens penger til beste for næringslivet. NHO-sjef Kristin Skogen Lund har gjentatte ganger uttrykt misnøye med at regjeringens kutt i formuesskatten har vært for små. Hun var blant de første til å foreslå at selskapsskatten skal senkes til 20 prosent, mot dagens 27 prosent.

I forbindelse med årskonferansen som går av stabelen i morgen, fremmer NHO en samferdselsplan som er mer ambisiøs enn det både Solberg-regjeringen og Stoltenberg-regjeringen har foreslått. Over en 20-årsperiode mener organisasjonen det er nødvendig å bruke om lag 1100 milliarder kroner på vei og bane og annen kollektivtransport. Det blir framstilt som at man ønsker å bruke «et helt statsbudsjett». Det kan nesten minne om det som måtte til for å legge Bergens-banen for over hundre år siden. Slikt er det schwung over. Trolig er det bare Frp's statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, da han var i opposisjon, som tenkte i så store tall. Han la før valget fram Frp's alternative nasjonale transportplan, som i korthet gikk ut på å doble den rødgrønne regjeringens forslag for perioden 2014- 2023. I rollen som statssekretær i Høyre-Frp-regjeringen blir Hoksrud nå å regne som «moderat ungdom».

Det er ikke en merkelapp vi kan klistre på NHO-sjef Skogen Lund. Hun har for tida råd til alt. Og hun argumenterer åpent, saklig og freidig på samme tid. Til Aftenposten sier hun: «Det som er nyttig for næringslivet går heldigvis som oftest hånd i hånd med det som er nyttig for samfunnet.» Og føyer til: «Det er ikke NHOs jobb å styre Norge.» Det er både ærlig og riktig. Derfor må NHOs regnestykker og ønsker tas med like store klyper salt som forslag som kommer fra andre interesseorganisasjoner. Vel har NHO ressurser til å utrede både dette og hint. Og ganske riktig har organisasjonen et bredere samfunnsperspektiv enn søsterorganisasjoner i andre land. NHO vil jo bygge landet, men helst i sitt bilde. Og aller helst vil NHO at staten tar utgiftene. I noen tilfeller vil det si økt eller endret oljepengebruk. I andre tilfeller vil det bety å vri skatter fra bedrifter og selskaper over på befolkningen. Derfor må store samfunnsprosjekter styres av politikere.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media