Nico kaster seg på flaska

Den prisbelønte Farris-flaska får ei smellvakker Mozell-søster, og æren for det er Nico Widerbergs. Han har gitt «kulturbrusen» estetisk ham. - Dette produktet står jeg inne for, sier han.

Nico Widerberg har ikke helt sommerferie. Det blir ofte en tur inn til atelieret i Oslo. Han har mange jern i ilden, og noe haster litt hele tida.

- Har nok litt for mange prosjekter akkurat nå, men jeg har kontroll!

I atelieret står statuer i stein, glass og bronse, malerier, grafikk og ulike varianter av den nye Mozell-flaska. Den kommer også som kunstglassflaske og kan bli samlerobjekt.

På alle bord

Han har nettopp sendt to store bronsetorsoer til samlingen Johnson Wax i USA. Tre skulpturer i larvikitt er klare for forsendelse til England. Noen av Londons eiendomskonger samler på hans ting.

- Det er noen som er glad i meg.

Fra 2. september havner han på alles bord og lepper. Da Ringnes spurte om han muligens kunne tenke seg å hive seg på flaska, vurderte han ikke engang å si nei...

- Det virket spennende. Jeg fikk helt frie tøyler. Den eneste rammen jeg skulle forholde meg til, var størrelsen, og at Mozell-navnet skulle være tydelig.

Nicolaus Widerberg

  • Født i Oslo i 1960.
  • Sønn av maleren Frans Widerberg.
  • Har hatt en rekke utsmykningsoppdrag, til lands og til vanns. På cruiseskip, statsministerens kontor, Oslo Lufthavn, oljeplattformen Norne, Hurtigruta Finnmarken, Colosseum Park, Sjølyst Atrium, Norges ambassade i Berlin, University of Northumbria i England, Central Square i Newcastle, Hotel Latvia i Riga, Telia i København. Han sto også for Thor Heyerdahl-monumentet på Tollerodden i Larvik.
  • Vant konkurransen om monumental steinskulptur med «Høyvekta i Moss», som skal stå i sentrum av Moss.
  • Arbeider med skulptur, maleri og grafikk til total utsmykning av Klepp Helse- og sosialsenter.
  • Er innkjøpt av Riksgalleriet og Museet for samtidskunst, og er representert i utallige private og offentlige samlinger med grafikk, maleri og skulptur.

Like etter at han hadde påtatt seg jobben med å gi «kulturbrusen» ny ham, var Nico i middagsselskap. På bordet, ved den nye, prisbelønte Farris-flaska, sto en 1,5 liters plastflaske med Mozell.

- Da forsto jeg behovet for å gjøre noe med utformingen...

Motsatt

Nico er først og fremst billedhogger, og nærmet seg oppgaven på billedhoggerens måte.

- Jeg modellerte flaska i leire og begynte i motsatt ende av det en designer ville gjort. Opprinnelig ville jeg at flaskene skulle sandblåses, men det lar seg ikke gjøre industrielt. De syrebehandles, med tilnærmet samme effekt.

Tent på glass

Om designoppdraget var ny mark for Nico, så er ikke glass noe nytt bekjentskap.

- Jeg jobber mye med massive glasskulpturer, men det var helt tilfeldig at jeg begynte. Hadeland Glassverk ba meg bli Årets vinglasskunstner. Det var da jeg fikk jobbe fritt med glassblåserne på Jevnaker at interessen for å arbeide med dette materialet ble tent. Den tilfeldigheten førte til Mozell-jobben, og 3. september blir flaska avduket i Astrup Fearnley-museet, avslutter Nico Widerberg.

SIGNATUR: Alle flaskene skal bære Nicos signatur, men også utformingen er en slags signatur for de som har sett Nico Widerbergs glassskulpturer. - Den blir minimalistisk, helt i tråd med måten jeg arbeider på ellers. 3. september avdukes flaska og kunstglassflaskene i serien på Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst i Oslo.