Nidar fjernet grov fallscene i sjokoladereklame

- Vi vil ikke støte forbrukerne.

(Dagbladet): Etter å ha motatt flere klager fra forbrukerne har Nidar valgt å klippe bort en scene fra sin nyeste reklamefilm, der en ung mann mister en pose Smash utfor et stup.

I filmen er kompisen hans så gira på sjokolade at han kaster seg utfor stupet, ruller ned skrenten, ser ut til å slå seg helseløs, men reiser seg uskadd og triumferende med godteposten i hånda.

- Jeg satt og så på fjernsyn med datteren min som er to år, da denne reklamen kom på skjermen. En pose med Smash blir kastet utfor et fjell, og en ung mann hopper utfor fjellet. Det er ganske ille å se på mens mannen ruller nedover. På ett punkt ser det ut som han mister hodet! Datteren min trakk et lettelsens sukk da mannen reiste seg like hel mot slutten av reklamefilmen, og hun er to år, skriver en av klagerne, ifølge Barnevakten.

Klippet Etter at bransjebladet Kampanje i går la ut lenke til det de mente var den uklippede versjonen, fikk Nidar sterk kritikk både på YouTube og Twitter fra folk som mente videoen var uskyldig, og at selskapet var for unnfallende.

Men lenken bladet hevder går til den originale videoen, leder til den første klippede versjonen som ble lansert etter at klagene strømmet inn. Den opprinnelige videoen er langt mer detaljert. 

- Vi fikk en del henvendelser den første uka fra forbrukere som syntes den var for sterk, så beslutningen var tatt før Barnevaktens henvendelse, sier kommunikasjonsrådgiver Marthe Helene B. Schomacker i Nidar til Dagbladet.

- Flere opplevde den som støtende. Og vi lager jo ikke reklamefilm for å provosere eller støte, sier hun.

Delte meninger Schomacker sier til Dagbladet at hun har forståelse for at forbrukerne har forskjellige oppfatninger om filmen, men understreker at Nidar i dette tilfellet fikk flere henvendelser om reklamen.

- Én enkelt henvendelse får oss ikke til å endre en reklamefilm, for det vil alltid være delte meninger. Særlig om reklamer for Smash, som baserer seg på at folk går litt ekstra langt fordi sjokoladen er så god. Men dette er jo en balanse. Det er viktig ikke å krysse grensa, sier Schomacker til Dagbladet.

Versjonen der selve fallet er klippet bort, er bare midlertidig. En ny versjon av reklamen kommer på kino og tv fra mandag.