Nilsens sommerlykke

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det var allsang fra første vers av «Alexander Kiellands Plass», og han behøvde på ingen måte gjort noe nummer ut av en liten tekst-blackout i «Gategutt». Om han hadde fortsatt som om ingenting var skjedd, ville salen fullført uten plett og lyte.

Norsk folkemusikk?

- Dette er et forsvar for den lille kjærligheten, den som kanskje ikke ble den helt store. Noen har flere slike blindgater enn andre.

Vi fikk «Så Nære Vi Var», tett fulgt av Crosby, Stills & Nash-pastisjen «Ord Over Sannhetens Bord» og vidunderlige «Hav Og Himmel» - med denne introen vi har hørt noen ganger nå; den om forskjellen på uttrykkene «himmel og hav» og «hav og himmel»... Den er like fin hver gang, og understreker at det hviler noe bunnløst historisk over Lillebjørn Nilsens musikk.

Og han har et poeng i omtalen av vårt forhold til egen folkemusikk.

- Det er så enkelt å være i f.eks. Irland eller USA. Om jeg spør mine verter om vi ikke kan gå et sted å høre folkemusikk, så byr det liksom ikke på problemer. Men om en amerikaner spør meg om vi ikke kan gå et sted å høre norsk folkemusikk - i Oslo...?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer