Nisje-svisjer

Å STEMME

fram artister via tekstmeldinger er sannsynligvis en mer hverdagslig sak for dagens unge enn å bære ut søpla. Siden NRK2 høsten 2002 lanserte sitt sms-baserte musikkprogram «Svisj», har programmet sneket seg stille inn i musikkhverdagen. MTV er fullstendig i lomma på annonsørene, og dermed drepende kjedelig. ZTV har en helt strålende musikkprofil, men også en tendens til å vise «Alle elsker Raymond» hver gang jeg titter innom.

For oss som har et avhengighetsforhold til musikkvideoer, blir dermed «Svisj» et av de mest interessante musikkalternativene på tv. Hvis jeg zapper forbi og ser at en av mine favorittvideoer ligger og dupper på toppen av tabellen, ja, da blir jeg sittende og vente.

MED ALT SNAKKET

om trash-tv og sms-misbruk, er det lett å glemme at «Svisj» også representerer en maktfaktor i norsk musikkliv. I forkant av Bylarm i Bergen rangerte Dagbladet i februar Musikk-Norges mektigste personer. ZTVs musikkredaksjon kom på en velfortjent åttendeplass. Da kanalen ble relansert for et par år siden, var det med en nesten revolusjonerende musikkprofil og presentasjon av norske artister.

MED «SVISJ»

har NRK2 seilt opp på siden av ZTV, og stjeler markedsandeler fra både dem og MTV. En «Svisj»-seer kan velge mellom et bredt utvalg av både internasjonale og norske musikkvideoer. I tillegg til å være en god indikator på hvilke singler som kommer til å selge, har norske artister også fått en unik mulighet til å profilere seg. Selv om forrige ukes mest spilte video var Anastacias «Left Outside Alone», var det uka før Side Broks «1, 2, 3 Fyre».

NÅR NRK2 NÅ

planlegger et eget Nisje-«Svisj» med bare norsk musikk, kan det vise seg å bli lukrativt for både norske artister og musikkbransjen generelt. I en verden der all PR er god PR, kan selv en hjemmesnekret musikkvideo føre med seg topp-plassering på VG-lista. Forhåpentligvis kan det også bidra til at neste års musikkvideokategori i Alarmprisen bli litt mindre forutsigbar. Muligens noe å tenke på neste gang du fersker lillebror i ferd med å tømme kontantkortet foran tv-skjermen.