Nissene reddet TVNorge

TVNorges kultserie «Nissene på låven» hindrer ikke kanalen fra å gå på en økonomisk smell i år. Men suksessen er godt timet. Det er nå annonsørene bestemmer seg for hvor de skal satse til neste år.

Reality-parodien «Nissene på låven» er blitt enda mer populær enn originalen «Big Bro-ther». Mandag hadde Espen Eckbos kultserie hele 440000 seere, som tilsvarer en seerandel på hele 30,9 prosent. Vanligvis har TVNorge en seerandel på drøyt åtte prosent.

TVNorge seersuksess vil bare i liten grad påvirke kanalens årsresultat. TVNorge lå an til et underskudd på 110 millioner kroner, men suksessen på låven ser nå ut til å redusere underskuddet til rundt 100 millioner.

- Vi hadde gjerne sett at vi hadde fått enda mer inntekter av suksessen med Nissene, men de har utvilsomt hjulpet oss betydelig. Vi får økt omsetningen i desember med rundt ti prosent - det samme som i november. Samlet sett får vi en bedre høst enn det vi i verste fall hadde sett for oss, sier salgs- og markedssjef Helge Flemmen i TVNorge.

Gull verdt

Likevel er suksessen med «Nissene» gull verd for TVNorge. Det er nemlig nå annonsørene bestemmer seg for hvor de vil investere. TV2, TV3 og TVNorge kjemper årlig om rundt to milliarder kroner, og nå skal rundt 75 prosent av pengene fordeles. Kampen om reklamekronene er knallhard, fordi de samlede reklameinntektene ikke er store nok til å holde liv i alle tv-kanalene.

Det er spådd at kaka som allerede i år er for liten, blir enda mindre til neste år.

Nissene ser ut til å hindre at TVNorge blir stemt ut av virkelighetens tv-kamp.

- Det er ekstra gøy at suksessen på låven kommer samtidig som vi forhandler alle årsavtalene. Alle kundene våre har sett serien. Den nedturen alle snakker om, har vi ennå ikke merket. Det ser ut som vi går fram i forhold til i fjor, sier Flemmen.

Big Brother-retorikk

I høst har TVNorge selv vært offer for intriger og baksnakkelser i virkelighetens verden. Kanalens eiere, SBS Broadcasting og TV2, gikk for en måned siden i tottene på hverandre. SBS\' mektige sjef, Markus Tellenbach, beskyldte TV2-sjef Kåre Valebrokk for å drive en svertekampanje mot TVNorge. Ifølge Tellenbach var Valebrokks baktanker med kampanjen å stjele annonsører fra TVNorge.

Konstituert daglig leder Morten Skotland Hansen i TVNorge sier at han ikke har merket noe av krangelen mellom eierne.

- Vi har ikke merket noen negative holdninger hos mediebyråene eller kunder på bakgrunn av den negative presseomtalen som TVNorge fikk i høst, sier Skotland Hansen.