BAKHOLDSANGREP: Her går&nbsp;<span style="background-color: initial;">«Nobel»-soldatene til angrep mot det som viser seg å være Taliban. Bildet er hentet fra episode 4. Foto: NRK</span>
BAKHOLDSANGREP: Her går «Nobel»-soldatene til angrep mot det som viser seg å være Taliban. Bildet er hentet fra episode 4. Foto: NRKVis mer

«Nobel»-episode inspirert av «Til Valhall»-kampropet, virkelige hendelser og Afghanistan-soldater

«Dere er rovdyret. Taliban er byttet. Til Valhall».

(Dagbladet): «Nobel»-episoden som ble send i går ligger svært nært opp til virkelige hendelser.

- Episode 4 er den som ligger tettest opp til virkeligheten, sier manusforfatter Mette Bølstad til Dagbladet, og mener mener all god fiksjon kunne ha skjedd i virkeligheten.


- Det er det som kjennetegner godt drama.

Bølstad forteller at hun og serien er klart inspirert virkelige hendelser.

- Deilig å drepe

- Hendelsene er fiksjonaliserte, men basert på virkeligheten. Vi har faktasjekket disse opp mot virkeligheten, om de faktisk kunne ha funnet sted. Og det kunne de, selv om de ikke nødvendigvis har skjedd, sier Bølstad.

I episoden sier en av soldatene etter en trefning med Taliban: «Fy faen, nå var det deilig å drepe».

Hendelsen og de politiske reaksjonene etterpå, minner svært mye om hendelsen som bladet «Alfa» og norske medier skrev om i 2010, der Afghanistan-soldater brukte kamprop som:

«Dere er rovdyret. Taliban er byttet. Til Valhall!»

Soldater blir ikke forstått

Forsvarsledelsen og forsvarsministeren gikk da sterkt ut mot slik ordbruk, akkurat som forsvarsministeren gjør i søndagens episode da hendelsen og skyteepisoden i Afghanistan blir kjent i mediene.

- Episoden er en kritikk av hvordan tablodipressen behandlet soldatene og presenterte saken på, sier Bølstad og fortsetter:

- Den er også en kritikk av hvordan Forsvarsdepartementet og forsvarsledelsen behandlet sine soldater i mediene. Soldater har fortalt meg at de opplevde at forvarsdepartementet ikke forsto hva slags virkelighet soldatene ble sendt til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Komprimerer virkeligheten

Troverdighet og aktualitet er stikkord for «Nobel». Derfor er virkelige hendelser viktige inspirasjonskilder for produsent og manusforfatter, noe seriens regissør Per-Olav Sørensen er tydelig på.

- «Nobels» utgangspunkt er virkeligheten, men vi komprimerer den og dikter videre, sier Sørensen.

- For eksempel er vi svært nær en spesialsoldats hverdag, men vi utsetter spesialsoldatene for nye problemstillinger slik at fiksjonen overtar. Slik er resten av serien også, utgangspunktet er virkeligheten, men vi strekker strikken. Og så er det ganger vi ikke behøver å strekke oss. Det er nok flere sekvenser i serien hvor virkeligheten er drøyere enn fiksjonen.

En vri på Alfa-saken

Dagbladets forsvarsekspert, journalist Kristoffer Egeberg, følger serien og har latt seg imponere.

- Soldatene er troverdig skildret, der teamet bak «Nobel» virkelig har vært nøye med detaljene, sier Egeberg og fortsetter.

- Det meste sitter, fra våpen og uniformer til kameratskap og samhold. I denne episoden ser man også en vri på den såkalte Alfa-saken.

Egeberg sier Dagbladet var en av avisene som sto på soldatenes side den gang.

Over en million seere

- Som i serien, opplevde folk da at soldatene ble dolket i ryggen av sine egne ledere. Og som i serien, inneholdt den virkelige Alfa-saken en avgjørende tv-opptreden der en av de utskjelte offiserene i Telemark-bataljon gjorde en fremragende innsats på Skavlan, til skam for dem som forvekslet krigerkultur med ukultur, sier Egeberg.

«Nobel» ligger an til å slå alle seerrekorder. Regissør Per-Olav Sørensen forteller at over 1,1 million seere har sett første dobbeltepisode.

- Rundt 750 000 seere så den lineært, på premieredagen, resten har sett den på nett og i opptak. Tallene for episode 3 ser nesten identiske ut. Det er ikke annet enn helt fantastisk for en serie med 15 års grense, som har septemberpremiere, og hvor temaet er samtidsproblematikk, sier regissøren.