Nød- signal fra nærradioer

Store avgiftsøkninger på musikkinnslag er i ferd med å kvele mange små nærradioer.

Når nærradioene sender musikk, kan opptil en tredjedel av budsjettet gå med til å betale opphavsmennene til musikken. Tono, som forvalter opphavsmennenes rettigheter i Norge, er i ferd med å slå de små nærradioene konkurs med store avgiftsøkninger.

Norsk Lokalradioforbund er ikke fornøyd med den nye avtalen med Tono, som de følte seg presset til å inngå i 1997.

- 70 radiostasjoner har blitt rammet av avgiftsøkningen, sier Ole Tamlag, styreleder i Norsk Lokalradioforbund. Da avtalen ble inngått i fjor, klarte ikke forbundet å ta opp kampen med Tono, som er enerådende på rettighetsforvaltning av musikk i Norge.

- De små stasjonene kan gå konkurs hvis dette fortsetter. Vi kommer til å aksjonere, for eksempel ved å oppfordre våre medlemmer til å slutte å spille norsk musikk, sier Tamlag.

- Jeg kan ikke skjønne at Radio Tango må betale som om hele Oslos befolkning lytter til vår stasjon, når det faktiske lyttertallet ligger på rundt 75 000 i uka, påpeker redaktør Sverre Bjørnsen i Radio Tango. Ifølge de nye satsene til Tono må nærradioene betale for potensielle lyttere per sendte musikktime, uavhengig av hvor mange som faktisk hører på. Avgiften for Radio Tango i Oslo til Tono har gått opp fra cirka 7000 til over 50000 kroner fra 1996 til 97.

Geir Gaarder, forhandlingssjef i Tono, avviser at avtalen favoriserer Tonos medlemmer og understreker at avtalen ble inngått i full overensstemmelse med Norsk Lokalradioforbund.

- Radioene får bruke musikk som man bruker andre varer og tjenester som man må betale for, uttaler en brysk Geir Gaarder. Han mener at når et musikkverk sendes på lufta, er det tilgjengeliggjort for offentligheten og kan i prinsippet hentes inn av alle som ønsker det. Derfor tar ikke Tono hensyn til de faktiske lyttertallene til hver enkelt kanal når de beregner avgiften.