Nødrop fra en norsklærer

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

På juleavslutningen for et drøyt år siden satt jeg desillusjonert med en bismak i munnen. Jo, juleavslutning var det, men langt unna ferietid likevel. Jeg måtte ta med meg 50 stiler hjem, og jeg hadde to klasser å sette terminkarakterer på. Litt av en ferie etter hardkjør den første terminen i full stilling som norsklærer! Jeg underviste to doble yrkesfagklasser og tre allmennklasser i norsk.

Jeg er 27 år gammel og har nå jobbet heltid i ett og et halvt år etter 7 års utdannelse. Jeg begynte å jobbe deltid som norsklærer allerede da jeg var 22 år, så jeg var ikke engang helt fersk høsten 2006. Så ille jeg enn syntes juleferiestarten var i fjor, så hadde jeg forventet at det skulle bli bedre i år. Men i år startet jeg utrolig nok juleferien med 80 stiler å rette og 300 terminkarakterer som ennå ikke var bestemt og ført inn.

Det ropes i media om at noe er galt i norsk skole. Og at læreren er den viktigste personen. Han må skoleres og etterutdannes. Han er ikke god nok. Han mangler noe grunnleggende. Men det er ikke kunnskap han mangler. Det er tid han mangler. Det er i hvert fall tid som kunne gjort meg til en bedre lærer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer