Solveig Nørstrud Wanvik fra Jussbuss skriver i et innlegg i Dagbladet 4. oktober om at Nav utestenger brukere fra Nav-kontorene.
Og det er helt riktig at noen personer blir utestengt fra Nav-kontorene.
Men det å utestenge en bruker er en meget alvorlig reaksjon, og den benyttes kun når vedkommende har opptrådt voldelig, truende, trakasserende eller har utøvd alvorlig skadeverk på Navs lokaler.
Utestengelsen kan følge av en enkelthendelse, eller som summen av gjentakende tilfeller der brukeren er gitt advarsel.
Selv om en bruker et utestengt fra Nav-kontoret skal det alltid gis alternative servicetilbud som på en tilfredsstillende måte sikrer rett til ytelser og tjenester fra Nav i utestengingsperioden.
Dette kan gjøres gjennom skriftlig kommunikasjon, telefonisk kontakt med person på Nav, bruk av fullmektig eller møtesteder utenfor Nav-kontoret som er egnet til formålet.
Vi er kjent med at Sivilombudsmannen for ei tid tilbake påpekte ulik praksis på området, og vi utarbeidet for ikke så lenge siden nye retningslinjer i samarbeid med Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon og Oslo kommune.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger