Nødvendig tilbaketog

Ingress

Meninger

Kommunenes organisasjon KS gjorde denne uka en interessant manøver i konflikten med lærerne. Helt siden forhandlingene om en ny arbeidstidsavtale brøt sammen i januar, har det tilsynelatende vært isfront mellom KS og Utdanningsforbundet. KS' ønske om å si opp den sentrale arbeidstidsavtalen og å forlenge lærernes komprimerte arbeidsår fra 39 til 45 uker, har skapt et engasjement på grasrota som knapt har hatt sitt sidestykke i historien. Når vi også tar med i betraktning at sosiale medier gir stor anledning til utfoldelse av et slikt engasjement, har arbeidsgiversiden opplevd en storm som åpenbart har hatt virkning. En og annen ubehøvlet kommentar har også tilflytt KS-leder Gunn Marit Helgesen. Vanligvis så saklige lærere har omtalt hennes og KS' linje i svært klartspråklige vendinger. Trolig er det likevel en mild bris mot hva kommentatorer i riksmediene må oppleve i kommentarfeltene under sine artikler. Uansett: Det har vært frisk bris.

Det er mot denne bakgrunn vi må lese oppslaget i KS-organet Kommunal Rapports siste utgave, der forhandlingsleder Per Kristian Sundnes pryder forsida med tittelen «Kommer lærerne i møte». Der går det fram at KS ikke kommer til å tviholde på sine forhandlingsposisjoner når forhandlingene om lærernes arbeidstid gjenopptas som en del av tarifforhandlingene som ventelig starter om få dager. Sundnes regner med at det er «70 prosent sjanse» for at partene blir enige om arbeidstid. Det tyder på at mye har skjedd i kulissene. Kanskje har noen på regjeringshold også kremtet forsiktig over det som de fleste har oppfattet som en konfrontasjonslinje fra KS's side. I et år da statsminister Erna Solberg, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og næringslivsorganisasjonen NHO framhever den dyktige lærers betydning for norsk skole, vil en bitter arbeidskonflikt om lærernes arbeidsvilkår vært parodisk og tragisk.

I Kommunal Rapport advarer dessuten den renommerte professor i pedagogikk Thomas Nordahl mot en konflikt mellom skoleeierne og lærerne. Han viser til dårlige erfaringer fra Danmark, der KS' søsterorganisasjon gikk til lockout mot 67000 danske lærere. Ifølge Nordahl er resultatet at det er blitt vanskeligere å få lærere til å gjøre noe ekstra. Alt som ikke er definert inn i den påtvungne avtalen, blir problematisk.

Forhandlinger er alltid dynamiske. Skal det bli en løsning, må begge parter gi noe. Samtidig er det viktig å gå fram på en måte som er egnet til å bevare tilliten mellom partene. Tilbaketoget kan bidra til at noe av den tapte tilliten gjenopprettes.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook