- Noe av det vakreste innen bilspill

Vi ser på «Gran Turismo 5 Prologue».

«Gran Turismo 5»-prologen har vært ute i Japan en stund allerede, og endelig har vi fått prøve betaversjonen av den europeiske utgivelsen. Mye blir nytt i den vestlige utgaven, endringer som fortløpende blir levert som oppdateringer til våre venner i Asia.

Visuelt er «Gran Turismo 5» noe av det vakreste som har beveget seg inn i bilspillsjangeren.

Idet sola skinner mot deg etter den øverste svingen på Suzuka, omhylles tretoppene av et skinnende teppe, og når du suser ut ut av skyggene fra tunneler og bruer tar det litt ekstra tid før øynene klarer å justere seg til de nye lysforholdene. Her er det tydelig lagt stor vekt på å få lyssetting og refleksjoner mest mulig naturtro, og det bør ikke være noen grunn til å bli skuffet.

Med reisen over til Playstation 3 kommer også større prosesseringskraft i form av lengre synsdistanse og høyere detaljnivå på både omgivelser og biler. Der muligheten byr seg kan du se resten av feltet slange seg framover i terrenget på vei etter nye seire.

Klassiske baner

Versjonen som vi fikk prøve hadde alle seks banene som skal være inkludert i «Gran Turismo 5 Prologue» tilgjengelig, men den sjette og siste, «High Speed Ring», bar tydelige preg av å ikke være ferdig ennå.

Klassikere som Suzuka og Fuji er selvsagt på plass, i tillegg til at du kan få prøve deg på en bybane i London, en av verdens mest kjente ovalbaner i Daytona og en underfundig liten sak under navnet Eiger Norwand. Sistnevnte er et oppkomme av bakker og skarpe svinger, og kan definitivt fremkalle behovet for sjøsyketabletter.

Selv om ikke «High Speed Ring» var ferdig, er det tydelig at Polyphony også har noe lovende på gang her, med et par fine svingkombinasjoner, en bro og en rask tunnel som leder opp mot startområdet igjen. Det er også flere varianter av banene.

Forskjellig styring

Spillmessig er mekanikken i tråd med det vi kjenner fra serien fra tidligere, men med stadige forbedringer innenfor fysikk, kunstig intelligens og spillmuligheter. Du kan selv velge mellom to ulike fysikksimuleringer: standard for deg som spiller for første gang og profesjonell for deg som ikke tror at noen har glemt A-en når du leser GT.

Du kan også velge og justere en haug med ting i forhold til hvor nøyaktig simuleringen skal være, og både «traction control» og bremsekontroll kan styres på en skala fra 0 til 10. Også rattet kan stilles inn til hvilken realismemodus du selv ønsker i forhold til tilbakeslag og kraft.

«Gran Turismo 5» er tro mot tradisjonen der et enormt utvalg biler kan kjøpes og justeres etter eget ønske. Prologen leveres med over 60 biler tilgjengelig og alle har selvsagt sin egen oppførsel og sin egen vektfordeling å slite med. Dette påvirker både kjørestil, innbremsingsmønster og hvordan bilen flyter gjennom et hopp (noe du fort merker på Eiger Norwand).

Flerspilling

Endelig kommer det også en ordentlig flerspillermodus til «Gran Turismo» der opptil 16 spillere kan utkjempe en kamp på felg og fordeler, og hvor det kun kan være èn vinner igjen til slutt.

Under flerspillermenyene finner du løp i flere forskjellige grupper og klasser som du kan melde deg på, alle med forskjellige begrensninger i forhold til lisens, klasse og banetyper.

Dette betyr forhåpentligvis at det blir løp tilgjengelig på alle ulike fartsnivå, slik at du også kan få ha det morsomt med din nyinnkjøpte Renault Clio.

Ingen kræsjing

Mine eneste små ankepunkter mot spillet foreløpig (husk, noe kan bli endret til den ferdige versjonen) er at det fortsatt sliter med det vanlige «Gran Turismo»-syndromet. Biler tar ikke skade, verken visuelt eller i ytelse, og utviklerene benytter seg alt for mye av «usynlige vegger».

Dersom det eneste som skiller meg fra å kunne kutte en sving ser ut til å være noen stakkarslige pinner med plastbånd mellom seg, så forventer jeg ikke at det er en betongvegg som møter fronten min dersom jeg kommer litt for nærme.

Gran Turismo 5 Prologue kommer i salg 26. mars, både som digital nedlasting på Playstation Store og som vanlig spill i butikken. Dette er en forkortet versjon av forhåndstitten på Gamer.no.