Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Noe er nifst i NRK

NRK skal samle Norge rundt et felles leirbål. Dessverre ligner dette bålet svært mye på Facebook.

Nettvett: Hvor mange sosiale medier-kontoer har egentlig NRK? Og hvor mange ansatte har de som jobber med sosiale medier? Produksjonen er uansett enorm. Foto: Scanpix
Nettvett: Hvor mange sosiale medier-kontoer har egentlig NRK? Og hvor mange ansatte har de som jobber med sosiale medier? Produksjonen er uansett enorm. Foto: Scanpix Vis mer
Meninger

«NRKs ambisjon er fortsatt å samle folk i Norge rundt felles leirbål, enten det heter «Dagsrevyen», «Valgnatt», «Nytt på nytt» eller «Stjernekamp»" skrev kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i forordet til NRKs årsrapport for 2018.

Forordet hadde fått tittelen «Historiene vi deler».

Men, for å si det slik: Thor Gjermund har en tendens til å dele litt for mye. Og leirbålet NRK oftere og oftere samler oss rundt, det heter Facebook.

Dette er i ferd med å bli et demokratisk problem.

Allmennkringkasteren NRK har fire tv-kanaler, femten radiokanaler og en alt-i ett-nettside, som fungerer som nyhetsnettsted, distriktsportal, nett-tv-løsning og digitalradiokanal på en gang.

Selv om nordmenn fram til finansieringsomleggingen pleide å mumle i skjegget hver gang tv-lisensen dukket opp i postkassa, elsker de NRK av hele sitt hjerte. I 2018 var 87 prosent av befolkningen over 12 år daglig innom et av NRKs medietilbud. Produksjonen på Marienlyst, på lokalkontorer og utenriksstasjoner, er enorm.

Og store deler av denne massive innholdsproduksjonen legges ut i sosiale medier. Der har NRK flere kontoer enn de har Melodi Grand Prix-deltakere. Et enkelt søk på Instagram avslører for eksempel 45 kontoer tilknyttet NRKs innholdsproduksjon. Gudene skal vite hvor mange de har på Facebook.

I nyhetsbrevet til Helt digital analyserer Marius Karlsen tallene i den norske mediebransjen: Ifølge analyseverktøyet Storyboard publiserte NRK i november hele 11 000 saker i sosiale medier. Det er flere enn VG og TV 2 til sammen.

Sakene pumpes ut i hurtig tempo og gjør NRK størst på sosiale medier i Norge. Denne aggressive tilnærmingen til sosiale medier har skapt stor lesertallsvekst for NRK det siste året. De vaker mellom 1.1 og 1.2 millioner brukere om dagen.

I alle andre mediehus ville man ropt hurra og feiret med kake for slike tall. Men for NRK burde det heller være et varsku. Dette er nemlig svært problematisk av flere årsaker.

Det første er mediemangfoldet. I flere år har det pågått en debatt om NRKs dominans i det norske mediemarkedet, om hvorvidt statskanalens størrelse rett og slett struper kommersielle medier. NRK har som formål å bidra til mediemangfold og å «oppfylle demokratiske, sosiale og kulturelle behov i samfunnet», som det står i NRKs vedtekter.

Det NRK ikke skal, er å bli så store at det stikker kjepper i hjulene for de kommersielle mediene. De som lever av abonnements- og annonsesalg - og som også er svært viktige for mediemangfoldet.

I går presenterte Tinius-stiftelsen en rapport, gjort av Norstat, om nordmenns medievaner i framtiden. På spørsmål om hvilke gratistjenester på nett som var årsaken til at man eventuelt ikke vil tegne et digitalabonnement i framtiden, svarte nesten halvparten at årsaken var NRKs gratisinnhold.

Dette er svært bekymringsverdig.

Det andre er Facebook selv. De fleste kjenner til hvordan norske medier i flere år har vært gjennom kontinuerlige omstillings- og kostnadskuttrunder for å kunne overleve i en digital tidsalder. En av de største utfordringene er at annonsekroner som før gikk til norske medier, nå går til globale plattformer som Facebook og Google.

I 2017 fikk Medietilsynet oppdrag fra Kulturdepartementet om å vurdere hvordan NRKs innhold bidrar til mediemangfoldet og påvirker tilbudet til aktører som lever av egne inntekter. Under høringsrunden argumenterte Amedia for at NRK, gjennom sin delingsstrategi på sosiale medier, styrket de kommersielle medienes viktigste konkurrent i markedet, Facebook.

Med andre ord: NRK subsidierer Facebook og andre sosiale medier-plattformer med gratis innhold. Dette innholdet er ofte i direkte konkurranse med innholdet til lokale aviser og andre kommersielle aktører. Aktører som taper annonsekampen mot Facebook og Google, de som NRK altså sponser og beriker med gratis innhold.

For en sabla suppe.

På skolen snakkes det alltid om hvordan foreldre må lære barna nettvett, slik at de forstår at de må velge sine nettvenner med omhu og utvikler verktøy slik at de kan begrense sosiale medier-bruken. Jeg foreslår at hele NRK sendes på kurs.