Terningkast fire: «In Between» handler om tre palestinske kvinner i Israel, men fokuserer på patriarkalske samfunnsstrukturer som er felles for Midtøstens tre store monoteistiske religioner.Vis mer Vis mer Vis mer

Anmeldelse: «In Between»

Noe så sjeldent som en film om palestinere som ikke handler om israelsk politikk

Palestinske israeleres vestlige livsstil kolliderer med arabisk formynderkultur i dramaet «In Between».

FILM: Layla og Salma lever et utsvevende liv i Tel Aviv. De to unge palestinerne er israelske statsborgere, men konflikten mellom Israel og Palestina spiller en forsvinnende liten rolle i en hverdag preget av jobb, festing og balansegangen mellom en vestlig livsstil og en arabisk formynderkultur. Regissør Maysaloun Hamoud går nemlig svært langt i å tone ned betydningen av tro og etnisitet, til fordel for å belyse samfunnsstrukturer som strekker seg på tvers av Midtøstens religioner.

In Between

4 1 6

Maysaloun Hamoud

Mouna Hawa, Shaden Kanboura, Sana Jammalieh m.fl.

14. juli 2017

Bar Bahar

«Stuck in the middle with you.»

Selvstendige
Layla er advokat, mens Salma tar ulike strøjobber i restaurantbransjen mens hun venter på at DJ-karrieren skal ta av. Begge er selvstendige individer som nekter å innordne seg det palestinske miljøets forventninger til hvordan unge kvinner skal oppføre seg, men samtidig ønsker de verken å bryte med familiene eller kulturen sin. De ønsker bare ikke å være fanget av den.

Når den pietistiske Nour flytter inn i kollektivet, truer disse to verdenene med å kollidere med hverandre. Nours kontrollerende forlovede Wissam blir en katalysator for kvinnenes uunngåelige oppgjør med mentaliteten som begrenser deres livsutfoldelse, for når de først begynner å nøste i de patriarkalske trådene, innser de at de konservative impulsene stikker langt dypere enn de var klar over.

Allmennmenneskelig
«In Between» preges av en nøktern sosialrealistisk stil som franske co-produsenter i de senere år har hatt stor suksess med å eksportere til Nord-Afrika og Midtøsten. Filmen er dessuten produsert av Shlomi Elkabetz, som sammen med sin søster Ronit regisserte den usedvanlige skarpe og presise «Vivianes kamp», som i 2014 tok for seg lignende problemstillinger blant Israels jødiske majoritetsbefolkning.

Hamouds debutfilm oppnår aldri samme nivå av filmatisk raffinnement som Elkabetz-søsknenes kompakte rettsalsdrama, til det er den for opptatt av å formidle spesifikke følelser og erfaringer. Like fullt er den et velspilt drama fra et miljø som sjelden omtales i Vesten – en bekreftelse på at mennesker er mennesker der også.