Nok en nedtur

«Jeg er Dina» droppet Berlin og satset på Cannes. Det gikk ikke så bra.

Filmen har ikke gått så godt som forventet. Selv om 275,000 nordmenn har sett filmen, har bare 25,000 svensker og 192,000 dansker trukket til kinoene. Nå hadde produsent Axel Helgeland håpet at visning under filmfestivalen i Cannes skulle hjelpe på markedsføringen.

- Det er klart det hadde vært hyggelig å være med i hovedprogrammet. Nå får vi finne en annen god festival, for eksempel Montreal eller Toronto i Canada, sier han til NRK.

«Jeg er Dina»-produsentene takket nei til Berlin-festivalen, og satset alt på at filmen skulle bli en av de 22 filmene i hovedprogrammet til enda mer prestisjetunge Cannes. Det ble den ikke. Produsentene reiser likevel til Frankrike siden filmfestivalen er stedet hvor avtaler spikres. Rettighetene er solgt til 25 land, men det gjenstår i høyeste grad å se om filmen blir en publikumssuksess.

Faglig leder ved Den Norske Filmskolen på Lillehammer, Malte Wadman, tror en plass i Cannes hadde betydd mye for filmen.

- Hvis man ser på den lansering som skal til i Frankrike og Tyskland, tror jeg en profilering i Cannes hadde vært positivt. Da hadde filmen fått mer status, sier han til NRK.

IKKE TIL CANNES: Maria Bonnevie og «Jeg er Dina» ble ikke tatt ut til hovedprogrammet i Cannes. Nok en nedtur for filmen.