Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Ny motorvei

Nok tut, kork og kaos langs E-18

MDG og Oslo trekker stigen opp etter seg når de nekter Asker og Bærum de samme byutviklingsmulighetene Oslo har fått. Vi trenger også en grønn og framtidsrettet byutvikling, og da er vi avhengig av Nye E18.

LEGGER SEG FLATE. Det er en skremmende utvikling at Arbeiderpartiet i Viken og i Oslo har lagt seg flate for MDG og snur ryggen til grønn utvikling, skriver innsenderen. Bilde fra morgenrushet fra Sandvika mot Oslo. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
LEGGER SEG FLATE. Det er en skremmende utvikling at Arbeiderpartiet i Viken og i Oslo har lagt seg flate for MDG og snur ryggen til grønn utvikling, skriver innsenderen. Bilde fra morgenrushet fra Sandvika mot Oslo. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

I Dagbladet har Eivind Trædal og Sirin Stav i MDG, beskrevet E18 som et monsterprosjekt, og håper at de skal klare å stoppe den lenge avtalte utbyggingen. De skriver at Asker og Bærum fortjener miljøvennlig byutvikling og effektive transportløsninger, samtidig prøver de effektivt å forhindre ved å motarbeide Nye E18.

Oslo har fått sitt, så da skal det være stopp.

Oslo har hatt fantastiske byutviklingsmuligheter fordi det har vært investert i tunneler. Festningstunnelen fjernet trafikken fra Rådhusplassen og Aker Brygge. Operatunnelen realiserte utviklingen av Bjørvika og Sørenga. Vålerengtunnelen gjør Strømsveien til en av Oslo grønneste og flotteste boligområder. Det er utrolig at politikere ikke ser verdien av å flytte trafikken vekk fra barn, myke trafikanter, boliger og grønne områder – også i andre kommuner.

Frykten for økt biltrafikk med nye veier, er et blindspor som ikke ser helheten i hvordan vi bør utvikle moderne infrastruktur. Altfor lenge har Asker og Bærum opplevd økt trafikk, mindre sikkerhet, dårlig luft og støy. Det er stor pågang med tungtrafikk og biltrafikk.

Dette har vært en stein i skoen for kommunenes utvikling, men med tunnel gjennom Asker og Bærum kan vi satse enda mer på grønne lunger, sykkelveier og kollektivløsninger. I framtida må boliger bygges rundt kollektivknutepunktene. Det er avgjørende for regjeringens nullvekstmål i biltrafikken. Skal Asker og Bærum klare det, trengs ny E18 og tunnel igjennom Asker og Bærum.

Vestkorridoren skal bygges med bussvei og hovedsykkelvei. Nye og bedre veier gjør at busstilbudet blir bedre. E18 går gjennom svært folketette kommuner med nesten 220.000 innbyggere. Ikke alle bor langs jernbanen, og skal vi redusere biltrafikken, trenger vi bedre busstilbud. Køen på E18 går igjennom Oslo, Bærum og Asker sentrum. Kork og kaos forårsaket av kø forsinker ofte bussene. Det svekker tilliten til kollektivtrafikken og understreker et akutt behov for egen bussvei.

Jeg håper at vi fremdeles skal klare å realisere E18 sammen med Arbeiderpartiet. Vi har stått sammen, og har alltid klart å samarbeide om de store prosjektene. Det er en skremmende utvikling at Arbeiderpartiet i Viken og i Oslo har lagt seg flate for MDG og snur ryggen til grønn utvikling. Det er utrolig at de ikke ser behovet for bedre byluft, flere sykkelveier og boligbygging ved kollektivknutepunkter.

Arbeiderpartiet på Stortinget er enig med regjeringen, men løfter ikke en finger for gjennomslag for egen politikk. Det bør de snarest gjøre, og minne sine partifeller i Viken og Oslo på hvor viktig dette prosjektet er.

Moderne infrastruktur er grønne lunger og boligområder med ren luft, sykkelveier og et godt og effektivt kollektivtilbud. Vi har fått nok kø, kork og kaos. Vestkorridoren er overmoden for en fornyelse.

Det er trist at Trædal, Stav og Oslobyrådet nå trekker stigen opp etter seg når det er Asker og Bærum sin tur. For oss som kjemper for en framtidsrettet og grønn utvikling i regionen er det Nye E18 vi trenger.

Hele Norges coronakart