Nora skal spille hora

Anneke von der Lippe får bruk for hele sitt register på Nationaltheatret når hun i løpet av noen måneder skal veksle mellom Ibsens Nora og Brechts løsaktige rollefigurer i «Tolvskillingsoperaen».

Lørdag er det nypremiere på Bertolt Brecht-stykket med Kurt Weills musikk. Oppsetningen med Svein Sturla Hungnes som instruktør ble en stor suksess på amfiscenen i fjor, og er nå flyttet ned til Nationaltheatrets hovedscene. Anneke von der Lippe kom inn i stykket for bare kort tid siden, i stedet for Kjersti Elvik, som var med i fjorårets oppsetning.

- Jeg skulle egentlig være på Torshovteatret i høst. Men det er veldig hektisk aktivitet der oppe, og det lar seg dårlig kombinere med småbarnsmor-rollen. Det er selvfølgelig hektisk her også, men på en annen måte. Derfor byttet jeg og Kjersti Elvik rett og slett plass.

Likheter

Anneke von der Lippe får travle kvelder i det Brecht selv kalte «en sarkastisk satire over kapitalismen». Hele ti roller i skjæringspunktet hore/tigger og ditto kostymeskift venter henne i en og samme forestilling. Veien mellom Ibsens salonger og Brechts undergangssymfoni anno 1920-tallet kan virke lang og vanskelig å få øye på. Men den finnes, mener von der Lippe.

- Personene i «Tolvskillingsoperaen» er fattige, mens Nora i «Et dukkehjem» er en borgerlig frue som lever i et fengsel. Hun gjør hva som helst for å overleve, og er omtrent villig til å selge sin sjel for å bli fri. I «Tolvskillingsoperaen» selger rollefigurene mine helt andre ting.

Von der Lippe og resten av «Et dukkehjem»-ensemblet er nettopp hjemkommet fra oppsetninger i Edinburgh. Det ble fulle hus og sterk kritikerros. Forestillingen starter igjen på Nationaltheatret like før jul, og skal dessuten spilles i Washington i desember.

Få ut finger'n!

Men filmskuespilleren Anneke von der Lippe får vi foreløpig ikke se noe til. Litt oppgitt er hun da også over norsk filmbransje.

- Alt tar jo så forferdelig lang tid! Mange regissører, filmarbeidere og skuespillere i Norge er forbannet over at vi blir gående og vente på en produksjonsbeslutning fra filmselskapene. Jeg skulle ønske de var mer rebelske og prøvde ut ting i praksis. Kanskje blir det gjort feil da også, men det koster jo tross alt en del penger å la prosjekter stå i stampe hele tida, sier von der Lippe.

PREMIEREKLAR: - Om jeg kan synge? Ja, jeg fikk i alle fall jobb ved Det Norske Teatret i sin tid for at jeg kunne det, sier von der Lippe.