NÆRINGSLIVSTOPPER: Alle medlemmene av den danske nettverksorganisasjonen Presidents Institute er næringslivsledere. Tirsdag var de samlet i København for inspirasjon og spennende foredrag. Foto: Knut-Eirik Lindblad / Dagbladet
NÆRINGSLIVSTOPPER: Alle medlemmene av den danske nettverksorganisasjonen Presidents Institute er næringslivsledere. Tirsdag var de samlet i København for inspirasjon og spennende foredrag. Foto: Knut-Eirik Lindblad / DagbladetVis mer

Presidents Summit - «Disruption»

Nord-Europas blendahvite næringselite samlet i København: - Er ikke en hemmelig maktklubb

Netflix-gründer Marc Randolph og Apple-grunnlegger Steve Wozniak er blant talerne når danske Presidents Institute samler godt over tusen Nord-Europeiske næringslivstopper.

KØBENHAVN (Dagbladet): - Det eksklusive ligger ikke i hvem som er her, men at vi samler direktører og sjefer i næringslivet som har de samme utfordringene. Man får mer ut av et nettverk og samtaler om gruppa er homogen, og medlemmene er i samme posisjon i arbeidslivet, sier grunnlegger av nettverkstilretteleggeren, Presidents Institute, Christian Engelsen til Dagbladet.

Lukkede samtalesirkler

Han startet organisasjonen i 2005, og Presidents Institute har nå flere tusen medlemmer i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Nederland, Belgia og Tyskland. Samtlige medlemmer har toppjobber i næringslivet, og er håndplukket til å være med i lukkede samtalesirkler flere ganger i året for å «utvikle seg som ledere».

Medlemslistene er ikke offentlige, men Engelsen hevder overfor Dagbladet at det ikke legges skjul på hvem som er med. Direktøren nekter for at det er snakk om en «hemmelighetsfull maktklubb».

- Nei, det er det ikke. Vi stoppet med å printe ut og publisere medlemslistene fordi folk misbrukte informasjonen i markedsføring. Vi er tvert om stolt over å fortelle hvem medlemmene våre er. Er vi i dialog om å få deg inn i en samtalegruppe, så forteller vi så klart hvem andre som er i den, sier Engelsen.

Homogent publikum

Prisen for basismedlemskapet er 4000 euro, rundt 36 000 kroner, i året , avhengig av hva du ønsker å få ut av nettverket. For eksempel fikk såkalte gullmedlemmer, som har vært med i over tre år lov til å ta bilder sammen med foredragsholder og «tech-gud» Steve Wozniak etter han var ferdig på scenen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Du pratet om viktigheten av homogene samtalegrupper. Når man ser seg rundt er det også en ganske homogen demografi som er representert på denne samlingen. Hvorfor er det sånn?

- Medlemmene våre kommer fra Finland, Danmark, Sverige, Norge, Nederland, Belgia og Tyskland. Det er klart at folk i Nord-Europa ligner på hverandre mer enn om man dra videre ut i verden. Men ja, gjestene speiler næringslivet, sier Engelsen.

Imponerende gjesteliste

- Selv om folk ligner på hverandre, er det store forskjeller. Finnene er eksempelvis mer introverte og setter større pris på å bare lytte. I Belgia krever de mer tilstedeværelse, og er mer på banen, så folk her er vidt forskjellige, fortsetter han.

En av frynsegodene er adgang til konferansen Presidents Summit to ganger i året, og tirsdagens foredragsliste under temaparaplyen «Disruption» er imponerende:

  • Amerikaneren Marc Randolph var med å starte opp Netflix sammen med partner Reed Hastings i 1997. Tech-gründeren satt også som toppsjef, og i styret fram til 2004. Nå er han en aktiv innovasjonsentreprenør.
  • Nigel Farage er en britisk toppolitiker og markant Brexit-forkjemper. Kjent for sin sterke retoriske evner. Lederen av det politiske partiet UK Independence Party.
  • Steve Wozniak er en amerikansk oppfinner, ingeniør og dataprogrammerer. Grunnla teknologiselskapet Apple sammen med Steve Jobs og Ronald Wayne. Er også arkitekten bak Apples første datamaskin, «Apple 1».

Kjos: - Hyggelig å bli invitert

Andre navn er Shelby Clark i TURO, Ali Hall ved Oxford University og Dietmar Dahmen, innovasjonsdirektør i digitialbyrået ecx.io. Nordmann og administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, var også blant foredragsholderne.

- Det er veldig hyggelig å bli invitert hit. Det er en imponerende gjeng som virkelig utfordrer markedet, sier Kjos til Dagbladet etter foredraget.

Kjos fikk også et spørsmål fra konferansier, Lillian Gjerulf Kretz, om det er mulig å være et helgrønt flyselskap.

- Bransjen har redusert utslippene med 70 prosent det siste tiåret og vil nok halvere det igjen, men uten å gå på strøm går det ikke an, svarte Norwegian-direktøren.

- Må betale selv

Kjos utdypet seinere svaret overfor Dagbladet.

- Fysikkens lover og teknologiens begrensninger forhindrer foreløpig at fly kan gå på strøm. Jeg mener at de som forurenser bør betale for sin egen forurensing, det spiller ingen rolle om det er kull eller fly. Det finnes ingen goder med å fly med gamle fly, sier Kjos og sikter til sin moderne flyflåte.

INNOVATØR: Norwegian-sjef Bjørn Kjos sjarmerte de oppmøtte under dagens Presidents Summit-foredrag i København. Foto: Knut-Eirik Lindblad / Dagbladet
INNOVATØR: Norwegian-sjef Bjørn Kjos sjarmerte de oppmøtte under dagens Presidents Summit-foredrag i København. Foto: Knut-Eirik Lindblad / Dagbladet Vis mer

- Men holder det med moderne fly, man forurenser uansett?

- Vi vet med «millimeterpresisjon» hvor mye klimagasser vi slipper ut per kilometer vi er i lufta. Har man en skatteordning opp mot hvor mye man forurenser, får verstingselskap med gamle fly et insentiv til å kjøpe nye, bedre fly med mindre utslipp, sier Kjos.

- Hva var det viktigste for deg å trekke fram i dag?

- At vi må se framover, ikke bakover og akseptere at verden endrer seg. Delingsøkonomi er en kjempebra ting, og alle bør gå for slike forretningsløsninger. Alle trenger ikke for eksempel å eie hver sin bil. Man må ikke forsøke å stoppe slike initiativ. Innovasjon er det er det beste for alle, sier Kjos til Dagbladet.

Samler 1400 næringstopper

Tirsdag gikk samlingen Presidents Summit i Comwell konferansesenter i København av stabelen. Rundt 1400 President Institute-medlemmer og betalende gjester var tilstede.

Konferansenavnet og temaet «disruptive» defineres, ifølge Harvard-professor og begrepets opphavsmann, Clayton M. Christensen, som en virksomhet som gjennom innovasjon av nye produkter undergraver eller bryter ned eksisterende merkevarers forretningsmodeller.

Aktuelle eksempler er hvordan delingsøkonomiselskaper som Uber påvirker den eksisterende taxinæringen, uteleieselskapet Air BnB påvirker hotellnæringen, eller hvordan lavprisflyselskap som Norwegian og Ryan Air utfordrer forretningsmodellene til store og etablerte flyselskap som SAS og British Airways.