Nordgren og Nasjonalgalleriet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NATIONAL-MUSEET: Når Sune Nordgren en sjelden gang svarer på kritikk (som i Dagbl. 28.12.), angriper han ting som kritikerne verken har sagt eller ment, men hovedpoenget hos dem går han utenom.F.eks. har ingen hevdet at det er galt eller til og med farlig «å bytte om på bildene i Nasjonalgalleriet» - endringer i opphenging vil selvsagt skje i ethvert levende kunstmuseum. Derimot er det blitt skarpt kritisert av kunstkyndige at Nordgrens «basisutstilling» er «forflatende og fordummende», banalt og delvis amatørmessig presentert (grundigst i Klassekampen av Steinar Gjessing, som Nordgren underlig nok gir attest for «god og konstruktiv kritikk», VG 23.12.).Men hovedpoenget hos kritikerne (meg selv inkludert) har vært dette: Nasjonalgalleriet var, hos oss som i andre kulturland, en historisk og vitenskapelig fundert basisinstitusjon for visning av det ypperste i landets billedkunst gjennom tidene. Nå er det omgjort til en postmoderne kunsthall. 2/3 av galleriets samlinger er blitt fjernet. Representasjonen for en rekke av våre viktigste kunstnere er redusert til det absurde, eller simpelthen nullet ut. Nesten all kunst fra før 1800 er borte, herunder Langaardsamlingen, ikonene, osv. Selv storheter som Dahl, Munch og Nesch er det kuttet drastisk ned på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer