Nordgrens manglende sjefskompetanse

ENDELIG SLAPP

katta ut av sekken. Jeg har aldri i mitt mangeårige virke i norsk kunstliv sett en så klar og spesifikk kompetansefordeling som Nasjonalmuseets direktør Sune Nordgren nå serverer i Dagbladet. «Kunstnernes kompetanse er å skape kunst - det er det ingen som vil stille spørsmål om - men ikke å vurdere sine kollegers arbeid. Det har vi kunsthistorikere og kunstvitere til.»

Det måtte kanskje en svenske til for å hevde noe så dumt. Nå må vel snart kunstnerne og kunstnerorganisasjonene reagere. Ellers kommer kunsthistorikerne og kunstviterne snart til å overta styringen av Høstutstillingen, stipendfordelingen, offentlige oppdrag etc. Kunstnerne er jo ifølge Sune Nordgrens ikke kompetente til å vurdere sine kollegers arbeid.

Men Nordgrens prinsipp

gjelder jo ikke bare for kunstnere. Tenk bare på forfatterne, eller musikerne, i det hele tatt alle skapende mennesker. Fordi de er skapende har de altså ingen kompetanse til å vurdere kollegers verker innenfor sitt eget fagfelt. Dette er jo nonsens. Men ifølge Nordgren tydeligvis et fornuftig prinsipp, hvor han nå kan ha det fra. Det er iallfall ikke hentet fra norsk kulturliv, der praksisen har vært en helt annen i nærmere hundre år.

Når Nordgren slik introduserer et helt nytt prinsipp for kompetanse, kommer det naturligvis ikke ut av løse luften. Det må avgjort ha dukket opp i hans hode, eventuelt i museums- ledelsens hoder. Men uansett representerer det et klart brudd med innarbeidet praksis i norsk kulturliv. Og det er dette bruddet som har med makt å gjøre. Det er et bevisst og ekskluderende brudd med en innarbeidet praksis i norsk kulturliv.

OM IKKE NORDGREN

skjønner at dette er en demonstrasjon av makt overfor norske kunstnere, kunsthåndverkere og andre skapende i norsk kunstliv, så må han snarest mulig oppgradere sin sjefskompetanse. En sjef som ikke ser at han utøver makt gjennom en slik prinsippendring, må jo være en fare for institusjonen. Han må mangle et viktig innslag i sin sjefskompetanse.