Nordisk barne-TV til utlandet

CANNES (Dagbladet): På TV-messa MIP i Cannes gjorde NRK og de nordiske søsterkanalene sitt første eksportframstøt med barne-TV mot resten av Europa. Det ble en suksess.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Nordmagi har solgt et barne-tv-konsept til Nederland. Direktør Annika Biörnstad, eneste ansatte i Nordmagi, forteller at responsen på programkonseptet «Nå er nå» har vært eventyrlig.

- Tilbakemeldingen fra nederlenderne er veldig hyggelig. Jan-Willem Bult, sjefredaktør og direktør i Kro, paraplyorganisasjonen som produserer nesten alt av barne-TV i Nederland, er vilt begeistret. De har kjøpt rettighetene til de 26 første programmene, sier Biörnstad.

Nordmagi er et ungt aksjeselskap, som eies av de fire nordiske statskanalene NRK, SVT, DR og YLE. Det ble opprettet med tanke på å samarbeide om barne-TV-produksjon, innkjøp og salg. Derfor tenkes det helt annerledes og langsiktig innenfor produksjon av nordisk barne-TV for tida.

Samme innhold

- Nå går «Nå er nå» på TV i alle de fire nordiske landene, og innholdet er det samme. Programlederne og enkelte nasjonale rekvisitter, som f.eks. en melkekartong, byttes ut. Resten er felles. Alt tas opp i et felles studio i Sverige. To uker med opptak på hvert land. På denne måten sparer vi store produksjonskostnader, sier Biörnstad. Det lyder sikkert som musikk i påtroppende NRK-sjef John G. Bernanders ører.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer