Nordisk barne-TV til utlandet

CANNES (Dagbladet): På TV-messa MIP i Cannes gjorde NRK og de nordiske søsterkanalene sitt første eksportframstøt med barne-TV mot resten av Europa. Det ble en suksess.

Nordmagi har solgt et barne-tv-konsept til Nederland. Direktør Annika Biörnstad, eneste ansatte i Nordmagi, forteller at responsen på programkonseptet «Nå er nå» har vært eventyrlig.

- Tilbakemeldingen fra nederlenderne er veldig hyggelig. Jan-Willem Bult, sjefredaktør og direktør i Kro, paraplyorganisasjonen som produserer nesten alt av barne-TV i Nederland, er vilt begeistret. De har kjøpt rettighetene til de 26 første programmene, sier Biörnstad.

Nordmagi er et ungt aksjeselskap, som eies av de fire nordiske statskanalene NRK, SVT, DR og YLE. Det ble opprettet med tanke på å samarbeide om barne-TV-produksjon, innkjøp og salg. Derfor tenkes det helt annerledes og langsiktig innenfor produksjon av nordisk barne-TV for tida.

Samme innhold

- Nå går «Nå er nå» på TV i alle de fire nordiske landene, og innholdet er det samme. Programlederne og enkelte nasjonale rekvisitter, som f.eks. en melkekartong, byttes ut. Resten er felles. Alt tas opp i et felles studio i Sverige. To uker med opptak på hvert land. På denne måten sparer vi store produksjonskostnader, sier Biörnstad. Det lyder sikkert som musikk i påtroppende NRK-sjef John G. Bernanders ører.

Det er tenkt langsiktig på andre måter også. Blant annet har Nordmagi sikret seg video-rettigheter og lagt alt til rette for produktsalg, såkalt merchandising, knyttet til programmene. Det gjør konseptet enda mer attraktivt for potensielle kunder med pene eurokonti.

- Tar barna på alvor

- Men det er selve innholdet i serien, og tanken bak, som har fått rosen. «Endelig et prosjekt som tar barna på alvor - som behandler barn som mennesker og ikke bare som noe småtteri som skal underholdes.» Det ble vi veldig glade for å høre, for det har vært selve målsetningen med hele prosjektet. Vi vil ta barn på alvor, sier Biörnstad.

TV-formater er den store salgsartikkelen på TV-messene.Det er formater som «Big Brother», «Den store klassefesten», «Temptation Island» og «Beat for beat» alle snakker om. Hvert enkelt land lager sin egen versjon av et konsept som har vist seg å være en suksess i andre markeder.

- Det er ikke ofte Norden eksporterer TV-konsepter, og dette er i hvert fall første gang vi eksporterer et barne-TV-format, sier Annika Biörnstad.