HISTORISKE OMGIVELSER: Metalfestivalen Midgardsblot foregår i historiske omgivelser på Borre i Vestfold. Årets festival starter torsdag 17. august. Foto: Stig Pallesen
HISTORISKE OMGIVELSER: Metalfestivalen Midgardsblot foregår i historiske omgivelser på Borre i Vestfold. Årets festival starter torsdag 17. august. Foto: Stig PallesenVis mer

Debatt:

Nordisk metal er den nye verdensmusikken

Verden smelter sammen i metal, og ingen bryr seg om hvor du kommer fra.

Meninger

Sommer-Norges festivalsesong er på hell, men august kan enda by på festivalopplevelser. Giganten Øya avsluttes i dag, og etterfølges av den unge norske, internasjonale metalfestivalen Midgardsblot neste uke.

FESTIVALLÆRER: Vicky Katarina Mikalsen. Vis mer

For tredje gang, midtveis i august, feirer festivalen den norrøne kulturhistorien på Borrehaugene i Vestfold. Borre har Nordens største samling av kongegraver i perioden fra før 900, og er det ideelle stedet for en metalfestival, fordi norsk metal er opptatt av vikingtid. Vikingmetalen er ikke bare populær her hjemme. I internasjonal sammenheng framtrer sjangeren som en variant av world music, eller verdensmusikk.

Jeg har vært lektor i historie i 12 år, og metalfan i 32. Da TNT gjorde vikinglåten «Seven Seas» på Spellemannprisen i 1985 var jeg solgt. På Blindern, drøyt ti år senere, klarte jeg ikke legge fra meg pensumboka om «Nordisk hedendom», og jeg fikk vikingfeber.

Det overrasket meg at den norrøne historien var så spennende og eksotisk, siden jeg med gru husket hvordan vi sleit oss gjennom Gunnlaug Ormstunge på videregående. Mitt reisefølge gjennom vikingtidsstudiene ble norsk svartmetall, som også interesserte seg for det samme. Studiene brakte meg etterhvert til Island.

Som student i 1999 fikk jeg oppleve Sagaøya i all sin prakt gjennom naturopplevelser og akademiske dypdykk. Musikalsk var oppholdet en ørken. Det var færre metalheads enn trær i Reykjavik. I dag er alt annerledes.

Verdens største metalfestival, Wacken Open Air, med over 100.000 mennesker inne, er akkurat over. Her har norske metallband alltid stått på plakaten, men nå er også islandske band med. Påskas black metal-festival i Oslo, Inferno, som er vertskap for såkalte blackpackere fra hele verden, hadde i år en hel kveld viet islandsk metal. På årets Midgardsblot er headlineren det islandske bandet Solstafir.

Noe har skjedd, og ikke bare på Island. Midgardsblot opplever en strøm av folk fra alle verdenshjørner, som er opptatt av norrøn kulturhistorie og språk. Metalband fra Island, Færøyene og Norge velger å synge på egne språk. Dette tas godt imot, og ikke bare innenfor egne landegrenser eller verdensdeler.

Midgardsblot har om lag 4500 besøkende, og ca halvparten av festivalbillettene til Midgardsblot selges til utlandet. Hvorfor det? Det er ikke bare på grunn av tv-serien «Vikings», og at norske Wardruna har lagd filmmusikk til serien. Varianter av metal og ambient som bruker historiske referanser henger sammen med en større internasjonal trend av folk metal. Både Wall Street Journal og CNN har skrevet om denne sjangeren, og kaller den for den nye verdensmusikken. De beretter hvordan antallet folk metal-band har eksplodert i land som Kina og Botswana, og Indonesia har kanskje den største metalscenen i verden akkurat nå. I folkmetal verden over brukes historiske instrumenter og språk. Det blir en slektning av verdensmusikken, der ikke-vestlig popmusikk blander inn elementer fra tradisjonsmusikk og folklore.

Wall Street Journal har skrevet om hvordan metalband alltid dukker opp i kjølvannet av økt levestandard og internettilgang i andre deler av verden og blir et uttrykk for frihet og selvstendighet. I Algerie kommer jentene på metalkonserter i samme svarte metaluniform som her hjemme – og hijab. For å slå tilbake rykter om djeveldyrking har nordafrikanske metalheads tatt i bruk slagordet: «I’m a metalhead and a muslim». Franskalgeriske Acyl var ett av banda som spilte på Midgardsblot i 2015. Brynjekledte vikinger og metalheads fra hele verden, i autentisk metalbunad (band-T-skjorte og naglebelte) vekslet mellom å svinge på hoftene til algeriske folketoner og headbanget til brutal fuzzgitar. Verden smelter sammen i metal, og ingen bryr seg om hvor du kommer fra.

I UNIFORM: Glade metalheads på Midgardsblot. Foto: Roy Bjørge Vis mer

Løfter man blikket, ser man at Midgardsblot passer inn i denne internasjonale trenden hvor metal framstår som den nye verdensmusikken. World music forbindes vanligvis med utestedet Comopolite i Oslo, med fengende rytmer og tradisjonsmusikk. Er veien lang mellom norsk vikingmetal på rockestedet Revolver og verdensmusikk på Cosmopolite?

Ikke på Midgardsblot. Ferstivalen byr på internasjonal verdensmusikk og crossovertoner av alle valører, mye slik ordlyden er på nettsidene til Cosmopolite. Du vil nok likevel ikke synes at likheten er slående. For på Midgardsblot veksler musikken mellom aggresiv og kald ekstremmetall, drømmende og lokkende folketoner og mørk, dronete ambient, med historiske, mytologiske og okkulte temaer.

Det er langt fra alle metal band, på Midgardsblot eller i andre sammenhenger, som har noen annen misjon enn å spille tyngst, fortest eller høyest for å blåse huet av deg. Men mange av årets band på festivalen blander metal eller ambient med folketoner, natur- og kulturelementer fra Norden. Felles for disse banda er at de er stolte av sin kulturarv, og de er det innafor et globalt metalmiljø som i høyeste grad kan sies å være flerkulturelt.

Midgardsblot sier på sine nettsider: «Kom og opplev vikingenes verden, fest med ekte vikinger i unike og historiske omgivelser. Lev som en viking!»

Implisitt sies det at her er du velkommen om du er viking eller ei, og du skal få oppleve vikingtida. Det legges til rette for en reise i tid i historiske omgivelser. Historien eies ikke bare av seierherrer eller akademikere, den eies av alle som på en eller annen måte opplever eller gjenskaper den. Midgardsblot er et slags historiekollektiv. Her møtes lokale innbyggere, håndverkere, filmskapere, tatovører, lokale museumsfolk, musikere, bloggere, nerder, akademikere, kunstnere, reenactere, spirituelle og cosplayere, som alle formidler historisk kunnskap på sin måte. Slik blir publikum, artister, de frivillige og festivalarrangøren selv historiefortellere.

Et viktig aspekt ved Midgardsblots historiefortelling er at vikingtida, både i fortid og i nåtid, er en flerkulturell affære. Det er også dagens metal.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook