Nordmann kan være utnyttet av pianist-svindlerske

Tor Espen Aspaas sier han har aldri hørt om noe lignende.

(Dagbladet.no) Tidligere denne uka skrev det britiske musikkbladet Gramophone en artikkel om den nylig avdøde pianisten Joyce Hatto. De siste årene utga Hatto, til tross for at hun var rammet av kreft, et bemerkelsesverdig antall innspillinger med klassisk musikk.

Nå avslører Gramophone at flere av innspillingene Hatto hadde framstilt som sine egne, egentlig var kopiert digitalt fra andre utgivelser.

Blant platene man mistenker at Hatto har kopiert, er albumet «Paul Dukas: samtlige verk for klaver» av den norske pianisten Tor Espen Aspaas.

- Vi prøver å få fatt i den omtalte platen, og så får vi se videre derfra. Salgskontoret vårt i UK har også gjort meg oppmerksom på dette, og de jobber med saken, skriver Erik Gard Amundsen i plateselskapet Simax i en email til Dagbladet.no.

Hatto-gate

Hattos bedrageri, som blir omtalt som Hatto-gate i den klassiske musikkpressen, ble avslørt da en av Gramophones lesere kjøpte inn en Liszt-innspilling av Hatto, og deretter førsøkte å legge den inn på datamaskinen sin. iTunes oppga utøveren som Laszlo Simon, og da leseren sammenlignet innspillingene, var de bemerkelsesverdig like. Gramophone hyrte så inn Pristine Audio, som jobber med å restaurere lydfiler, til å sammenligne musikken. De hevder å ha bevis for at flere av platene Hattos utgivelser er rene kopier.

Røverhistorie

- Det er en utrolig historie, men det er også utrolig frekt. Jeg har aldri hørt om noe lignende. Jeg har selvfølgelig hørt røver- og vandrehistorier om sopranoer innen popen som klipper inn høye noter, men aldri at noen tar en komplett innspilling, sier Tor Espen Aspaas til Dagbladet.no.

Tor Espen Aspaas ga i 2004 ut albumet «Paul Dukas: samtlige verk for klaver». Nå spekuleres det i om Joyce Hatto har stjålet innspillingen hans. Foto: Scanpix Vis mer

«Paul Dukas: Samtlige Verk for klaver» var pianistens første soloutgivelse. Albumet fikk terningkast fem av Dagbladets anmelder av klassisk musikk, Ståle Wikshåland, da den ble utgitt i 2004. Den fikk også internasjonal oppmerksomhet.

- Det var et usedvanlig repertoar å spille inn. Klassisk musikk sliter litt om dagen. For å bli lagt merke til må utgivelsene enten være veldig mainstream, store kjente verk, eller så må det være spisst og smalt. Det var den siste effekten som slo inn hos meg, det var mange som ble interessert fordi Dukas ikke var hverdagskost, mener Aspaas.

Ektemannen står på sitt

Joyce Hatto døde i juni, og det er ektemannen William Barrington-Coupe som har gitt ut platene på det lille selskapet Concert Artists. Han hevder på sin side at Hattos innspillinger er ekte.

- Dette høres i bunn og grunn ut som en personlig tragedie, mener Tor Espen Aspaas.