Nordmenn bruker mer penger på kultur enn mat

Selv om matvareprisene øker, bruker nordmenn mer penger på kultur enn på mat. Kun transport og bolig krever mer.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at mens utgifter til mat og alkoholfrie drikkevarer utgjør drøyt 11 prosent av det totale forbruket, ligger tilsvarende tall for kultur og fritid på over 12 prosent.

Steinar Lem, informasjonskonsulent i Framtiden i våre hender, mener tallene illustrerer en smålig tankegang hos deler av befolkningen.

Tallene viser, mener Lem, at de omfattende protestene mot økte priser på bensin og mat er unødvendige og ikke på sin plass.

- Det overveldende flertall av nordmenn har skrekkelig god råd, påpeker han overfor Nationen.

- Vi har bedre råd enn 97 prosent av verdens befolkning gjennom alle tider. Som med bensinen er også matprissettingen helt irrasjonell, noe disse tallene viser, mener Lem.

Forskningsleder Elling Borgeraas ved Statens institutt for forbruksforskning, støtter Lem i at tallene sier noe om at gjennomsnittsnordmannen har det bra rent økonomisk.

- Den gamle regelen om at jo større andel inntektene du bruker på kultur- og fritidsaktiviteter jo bedre råd har du stemmer nok fortsatt, sier Borgeraas.

(NTB)

POPULÆRT KULTURTILBUD: Filmen Mamma Mia er til nå sett av snaue 380 000 på norske kinoer ifølge Filmwebs Filmtoppen. Her er Meryl Streep (til venstre) og Amanda Seyfried i en scene i filmen. Foto: FILMWEB/United International Pictures
POPULÆRT KULTURTILBUD: Filmen Mamma Mia er til nå sett av snaue 380 000 på norske kinoer ifølge Filmwebs Filmtoppen. Her er Meryl Streep (til venstre) og Amanda Seyfried i en scene i filmen. Foto: FILMWEB/United International Pictures Vis mer