- Nordmenn driver ikke veldedighet - de vil gjøre et kupp

Kunstauksjonen for flyktninger gikk dårlig.

IKKE SOLGT: Steinar Haga Kristensens «The Spread of Dillettantism», et vevd bilde på av en skakk verden på tre ganger fire meter, ble ikke solgt. Marianne Heier og kunstnerisk leder i Kunstnernes Hus, Mats Stjernstedt, er overrasket over at ikke det private og offentlige Kunst-Norge i større grad kjente sin besøkelsestid. Steinar Haga Kristensen med flere er navn det er kjøperkø for på gallerier ute i verden. Foto: Anders Grønneberg
GJORDE ET KUPP:Disse to store verkene signert Elmgreen og Dragseth er tidligere vist på Biennalen i Venezia - og gikk samlet for under 50 tusen kroner. - Nordmenn vil ikke drive veldedighet - de vil gjøre et kupp, sier Knut Forsberg i Blomqvist Kunsthandel.
VEDEDIGHET ER IKKE LETT: Seniorkunstekspert Knut Forsberg mener det er tungt å drive veldighet i Kunst-Norge. Foto: Rune Myhre
DEN DØDE GUTTEN - SOM VOKSEN: Kunstner Lotte Konow Lund har laget en tusjtegning. - Kunstneren tenker seg den døde syriske gutten som ble skyllet i land i Tyrkia som en voksen mann, sier Marianne Heier.Foto: Anders Grønneberg
KUNSTLIVET VIL BRYTE SAMMEN: - Norsk kunstpolitikk er i utakt med virkeligheten, der man ønsker at privatpersoner og næringsliv skal kjøpe, støtte og investere. Hvis driften av kunstfeltet skal overlates til private aktører slik politikerne ser ut til å ønske, er jeg redd viktige deler av kunstlivet vil bryte sammen, sier Marianne Heier.Foto: Anders Grønneberg

Fredag var det kunstauksjon på Kunstnernes Hus i Oslo (se alle bildene ved å klikke på lenka) til inntekt for Flyktninghjelpen og Leger uten grenser.

Over 20 kunstnere hadde donert bilder - og auksjonerte bort tjenester.

Dagbladets kunstekspert, Arve Rød, var til stede. Han mener at Kunst-Norge glimret med sitt fravær og kjøpelyst.

15 000 for Sonjas kunst En av kunstnere som donerte et verk, var dronning Sonja. Hun bidro med sitt grafisk trykk, «Isglød». Det var verdivurdert til 14 500 kroner, men gikk ikke for vesentlig høyere - bare en drøy tusenlapp over utropsprisen.

Sluttbudet endte på 15 000 kroner.

- Vi hadde håpet å få inn 500 000 kroner, men solgte for 226 000, - inkludert kunstavgift, sier initiativtaker og kunstner Marianne Heier, som legger til at hun er kjempefornøyd og omtaler det som et veldig godt besøkt og vellykket arrangement - selv om salget på kunstauksjonen gikk dårligere enn hun hadde håpet.
 
- Det viser vel at kunstnerne er mer sjenerøse enn markedet, sier hun.

- Vil gjøre gode kjøp Seniorkunstekspert Knut Forsberg ved Norges største auksjonshus, Blomqvist Kunsthandel, er ikke overrasket over at veldedighetsauksjonen i helga ikke innbrakte mer penger.

- Nordmenn vil ikke drive veldedighet - de vil gjøre et kupp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vår erfaring med veldedighet er svært negativ. Det er tungt å drive veldighetsauksjon i Norge, kanskje bortsett fra den knyttet til TV-aksjonen. Nordmenn vil ikke gi penger, de vil først og fremst gjøre gode kjøp, sier Forsberg.

Feilslått politikk Flere verk ble ikke solgt på kunstauksjonen, av kunstnere som Ida Ekblad, Ane Graff, Steinar Haga Kristensen, Fadlabi og Gardar Eide Einarsson - navn det er kjøperkø for på gallerier ute i verden.
 
- Mange gjorde gode varp, selv om veldedighetsauksjoner ikke er ment å være arenaer for røverkjøp, sier Marianne Heier.

Kjøper man bilder på auksjoner og gallerier, betaler men i tillegg en provisjon til galleristen på mellom 20-50 prosent. Dette slapp man i helga.

- Norsk kunstpolitikk er i utakt med virkeligheten, der man ønsker at privatpersoner og næringsliv skal kjøpe, støtte og investere. Men det er for få private samlere i Norge, og kunstinstitusjonene har for små innkjøpsbudsjett.

- Hvis driften av kunstfeltet skal overlates til private aktører slik politikerne ser ut til å ønske, er jeg redd viktige deler av kunstlivet vil bryte sammen, sier Heier.

Kjøpte ingenting? Det private kunstsamlermarkedet i Norge er lite, og derfor er det også lite private penger til innkjøp kunst som ble presentert på veldedighetsauksjonen i helga.

Kunstekspert Arve Rød mener at det er besynderlig at få av de virkelig store kunstaktørene var til stede - og ingen av de som var der kjøpte noe som helst.

- Dette sender et dårlig signal.

- En tilsvarende kunstnerauksjon på Kunstnernes Hus for snart 30 år siden ga 676 000 kroner, eller over 1,2 millioner, omregnet til dagens kroneverdi. Folk hadde ikke bedre råd i 1988. Er vi blitt gjerrigere? Eller har vi bare slutta å sette pris på kunst? spør Rød.

Motfase til børsen Blomqvist Kunsthandel opplyser at det har vært vanskelige år i markedet siden 2008. Likevel var første halvår i 2015 det beste for auksjonshuset på sju år.

På Blomqvist-auksjonen forrige uke ble bare 29 av 82 verk solgt, selv om noe er blitt solgt i ettertid.

- Det gikk litt trådt, men det skyldes neppe nedgangstider. Kunst-Norge er i motfase til børsen, sier Knut Forsberg i Blomqvist Kunsthandel.

Nedgangstider rammer ikke det lille toppsjiktet av kunstnere, men nivået under, mener også Dagbladets ekspert Arve Rød.

- Toppen lar seg ikke affisere av nedgangstider, sier han.