Nordmenn er 0,1 prosentpoeng smartere enn svensker

Om vi skal tro appen «Quizkampen».

QUIZAPP: Quizkampen er ikke like hyggelig som quiz på pub, men minst like avhengighetsskapende.
QUIZAPP: Quizkampen er ikke like hyggelig som quiz på pub, men minst like avhengighetsskapende.Vis mer

Det mangler ikke på gode, for ikke å si livsfarlig avhengighetsskapende, spill å slå i hjel tida med i App Store og Google Play. Selv har jeg en tendens til å bli hekta på spill der man konkurrerer mot venner.

En stund var det Scrabble-inspirerte Words With Friends og tegneappen Draw Something. Neste dille for mitt vedkommende var SongPop, der man skal gjette fortest mulig hvilken låt man hører. Så kom norskutviklede Wordfeud, som danket ut Words With Friends og gjorde utvikler Håkon Bertheussen til mangemillionær før fylte 30. Wordfeud har overlevd det meste på min telefon, men tretthetssymptomene begynner kanskje å melde seg.

Da er det en lettelse å oppdage Quizkampen, en app for iOS eller Android som — ja, du gjettet riktig — lar deg konkurrere mot venner i quizspørsmål fra ulike interessefelt.

Quiz er selvsagt best på pub, men det er faktisk litt koselig på app også. Jeg oppdager raskt at en del nerder i bekjentskapskretsen er Quizkampen-misbrukere. Appen er, ifølge Anders Willstedt i utviklerselskapet Grym!, lastet ned nesten 400000 ganger i Norge. I Sverige, der to brødrepar har jobbet med utvikling av spillet mens den tredje broren Willstedt har sittet i Norge, er spillet etablert over flere år, med hele 2,2 millioner spillere. Appen finnes også på engelsk og tysk.

Quizkampen er mildt sagt vanedannende.

MAN SPILLER innenfor en lang rekke kategorier med tre spørsmål i hver kategori, og har noen sekunder til å avgi hvert svar. Stillingen mot motstanderen oppdateres gjennom spillet, skjønt jeg skulle gjerne sett en enda raskere push-funksjonalitet som gjorde at alle spill og hjem-skjermen alltid var oppdatert i sann tid. Noe nøyere korrekturlesing, ikke minst av oversettelsen fra svensk til norsk, ville nok også være en idé. Som det er nå, følger det med en del svenske ord over i den norske versjonen.

Spillet fører statistikk over hvordan du gjør det mot dine venner, og viser deg også hvilke kategorier du behersker best.

Vel så interessant kan det selvsagt være å se nærmere på hvordan vi nordmenn gjør det i forhold til svenskene. Dette kan man dessverre ikke se i appen, men Dagbladet har fått eksklusiv tilgang på statistikk som blant annet viser at de norske brukerne har en noe høyere andel korrekte svar enn svenskene.

FORSKJELLEN er marginal, men selvsagt symbolsk viktig: 49,23 prosent korrekte svar i Norge, mot svenskenes 49,13 prosent.

Her er det selvsagt en bråte forhold som svekker den statistiske signifikansen, men la oss på nordmanns vis blåse en lang marsj i det, og slå fast at vi, ifølge Quizkamp, er 0,1 prosentpoeng smartere enn svenskene.

Videre viser statistikken at svensker og nordmenn foretrekker ulike kategorier. Svenskenes tre favorittkategorier er «Mat & drikke», «Hode & kropp» og «Dyr & natur». «Mat & drikke» er også kategorien svenskene oftest svarer riktig i. Vi nordmenn foretrekker «Jorden rundt»,«I rampelyset» og «Hode & kropp», og det er også «Jorden rundt» vi oftest svarer riktig på.

ANTROPOLOGISK kan det være verdt å merke seg at svenskene er vesentlig mer interesserte enn vi nordmenn i mat og drikke, mens nordmenn er mer interesserte enn svenskene i kjendisrelaterte spørsmål. 0—1 hva angår dannelsesnivå der, altså.

For en kulturjournalist er det også noe forstemmende at kategorien «Kunst & kultur» er den aller minst populære på begge sider av Kjølen, og også den der kunnskapsnivået er lavest.

UTVIKLERNE: Quizkampen er utviklet i Stockholm og Oslo. Her team Stockholm (fra venstre): Robert Willstedt, Henrik Willstedt, Olle Landin og Kalle Landin. Sistemann på laget, Anders Willstedt, jobber med appen i Oslo. Foto: FEO Media
UTVIKLERNE: Quizkampen er utviklet i Stockholm og Oslo. Her team Stockholm (fra venstre): Robert Willstedt, Henrik Willstedt, Olle Landin og Kalle Landin. Sistemann på laget, Anders Willstedt, jobber med appen i Oslo. Foto: FEO Media Vis mer