GROV I SPRÅKET: CupcakKe i babyrosa i forbindelse med albumet «Ephorize». Foto: Pressefoto
GROV I SPRÅKET: CupcakKe i babyrosa i forbindelse med albumet «Ephorize». Foto: PressefotoVis mer

Ukas Vers:

Norge begynner å bli litt for kyske. Vi trenger en dose CupcakKe

Møt en kvinne som eier seksualiteten sin.

Jeg husker første gang venninna mi blæsta CupcakKe.

«FUCK ME! HUMP ME! Daddy betta make me choke», stønnet Chicago-rapperen og øynene mine sperret seg opp. Siden har jeg vært evig fortapt i CupcakKes legendariske utstråling og selvsikre personlighet.

CupcakKe, eller Elizabeth Harris, som hun egentlig heter, slo gjennom i 2016 med mixtapen Cum Cake, og hennes mildt sagt eksplisitte sangtekster fikk stor oppmerksomhet. CupcakKes mest kjente sang heter «Deepthroat», og har nesten 20 millioner avspillinger på Spotify:

«Hump me, fuck me / My tunnel loves to deep throat (it do) / Lick, lick, lick, lick (I lick it) / I want to eat yo' dick (I do) / But I can't fuck up my nails (I can't) / So I'mma pick it up with chopsticks»

Den poststrukturalistiske franske teoretikeren Hélène Cixous stod på 1970-tallet i bresjen for ideen om et eget kvinnelig skrift. Vi tar skriften for gitt, og det er ikke uvanlig å tenke at den er allmenn, men er den egentlig åpen for kvinnen? Det er den ikke, skriver Cixous i det feministiske manifestet, «Medusas latter», fra 1975.

Det Cixous ønsker å lokke fram kaller hun kvinneskrift, en kroppslig skrift som skal prøve å løsrive seg fra den mannlige, hegemoniske skriften og diskursen. Cixous får ikke løst hvordan dette skal gjennomføres i praksis, men ideen om dette konseptet kan overføres til rapverdenen som selvsagt er rotfestet i språket.

Rap har siden sjangerens opprinnelse vært mannsdominert og anvender derfor et språk som skaper kvinnelig seksualitet i sitt eget bilde. Dette bildet er som regel ikke fordelaktig for kvinnen. CupcakKe klarer å gjenvinne ulike begreper som tradisjonelt blir brukt nedsettende.

«Nigga you’sa pussy, pussy, pussy, pussy, pussy», rapper Waka Flocka Flame i «Pussy».

«I smell ya, nigga, you a failure / You pussy to me, hell ya», skriver Gucci Mane i «Failure».

CupcakKe feirer på sin side fitta si uten at dens eksistens handler om mannens seksuelle nytelse:

«I change the thongs two times a day / Its Niagara Falls in this pussy all day / Pussy so good I'm on a trip to the bay»

Hun angriper i tillegg en kultur som dømmer kvinner for å være et seksuelt vesen, en kultur gjennomsyret av slutshaming og sextabuer. Og hun gjør det prinsippfast - uten skam:

«A label will be like, «Hey, you've got to sugar coat this line, you've got to sugarcoat that down». I'm not sugarcoating nothing», sier hun i et intervju med Complex fra 2016.

Alt dette klarer hun mens hun også er morsom: «This will never fucking end / Ballerina that dick when I spin / I fucked this nigga so good / I ain't swallow one kid, I think I swallowed twins»

Hennes ekstremt direkte språk er fremmedgjørende for den vestlige måten å prate om sex i offentligheten. Hun beskriver de seksuelle handlingene og situasjonene på en ironisk og nøyaktig måte. Det er ikke romantisert, og tegner en alternativ måte å forholde seg til sex.

CupcakKe er en kvinne som eier seksualiteten sin, og det er oppleves både skummelt og spennende. Og det er helt tydelig at det appellerer til den unge fanskaren hennes, som betegner seg med det smått obskøne kallenavnet «slurpers».

Harris skriver åpent og nakent, uten å gjøre det sexy: «Make him bust 3 nuts is the task / My panties stuck in my ass / So I pulled them down to show him the pearl / Made his pubic hairs grow fast».

Til tider er tekstene ekle, andre ganger så absurde at du blir imponert over at hun har klart å finne det på: «I thought I came, but I peed on the dick», sier hun i «Duck Duck Goose» fra hennes siste album «Ephorize».

CupcakKe utfordrer tanken om at seksuelle handlinger kun skal nevnes og anerkjennes på soverommet. Det er vanlig å suge pikk, sier hun. Og hun koser seg mens hun utfører handlingen. Det skal ikke være flaut.

Harris er en herlig forfriskende stemme fra et land hvor all sex bare er estetisert og bare omtalt i eufemismer og metaforer. Norge trenger selv en dose, for vi begynner også å bli litt for kyske.