Debatt: Norsk sjøfart

Norge bør si ja til deltakelse i Persiabukta

Norsk deltakelse kan vise seg å bli et viktig bidrag i Persiabukta. Vi må bistå våre allierte for å sørge for sikkerheten til våre folk til sjøs.

MÅ VEIE TUNGT: Når regjeringen skal vurdere norsk deltakelse i Persiabukta må sikkerheten til norske sjøfolk og norske handelsinteresser veie tungt. Norge må være med og ta anvsar, skriver innsenderen. Bildet: Den panamaregistrerte John Fredriksen tankeren «Front Altair» ble satt i brann i Adenbukta 13. juni. Foto: Isna / AFP / NTB Scanpix
MÅ VEIE TUNGT: Når regjeringen skal vurdere norsk deltakelse i Persiabukta må sikkerheten til norske sjøfolk og norske handelsinteresser veie tungt. Norge må være med og ta anvsar, skriver innsenderen. Bildet: Den panamaregistrerte John Fredriksen tankeren «Front Altair» ble satt i brann i Adenbukta 13. juni. Foto: Isna / AFP / NTB ScanpixVis mer
Meninger

FN-linjen har tradisjonelt stått sterkt i Norge når vi skal avgjøre deltakelse i internasjonale operasjoner. Det har den gjort siden andre verdenskrig, og slik bør det fremdeles være.

Vi er tjent med en formell FN-uttalelse når vi skal sende norske styrker til utlandet. Forespørselen om norsk bidrag til Persiabukta bør være et sjeldent unntak. Sannsynligvis vil Russland legge ned veto mot en FN-ledet koalisjon, og da er vi nødt til å handle der FN ikke kan. Dette er et ansvar som går ut over landegrenser og vi bør føle oss forpliktet til å bistå våre allierte. Det er våre sjøfolk som er på jobb, og da er det vårt ansvar at de er trygge.

Det er ikke nytt for Norge å bistå i denne typen internasjonale operasjoner. I 2011 og 2013 deltok norske styrker i tilsvarende operasjoner i Adenbukta utenfor Somalia. Piratvirksomhet utgjorde en stor trussel mot internasjonal handel, regional økonomi og sikkerheten til sjøs. Norge bidro derfor som et ledd i en Nato-ledet operasjon. Nå er det et fransk-britisk initiativ som banker på døra og regjeringen bør åpne.

Den alvorlige og spente situasjonen i Persiabukta handler ikke bare om forholdet mellom politiske- og økonomiske stormakter. Den handler også om Bergen som en internasjonal maritim hovedstad. Bergenserne utgjør under én promille av verdens befolkning, men Norge er verdens femte største sjøfartsnasjon målt i flåteverdi. Bergen er ledende for Norges nest største eksportnæring. Vi er en stormakt på sjøen. Det har vi alltid vært og det skal vi fortsatt være. Kystlinjen vår knytter oss til resten av verden og vi påvirkes i stor grad av det som skjer utenfor våre landegrenser.

Mye står på spill i konflikten rundt Persiabukta og Norge bør ikke være passive tilskuere til konflikter som direkte griper inn i vår mulighet til å handle med verden. Vi har kompetansen og erfaringen til å bidra. Norsk støtte vil tilføre operasjonen unik kompetanse og bidra til en tryggere og bedre gjennomføring. Vi har en lang tradisjon for å vise solidaritet utover våre landegrenser. Det må vi også gjøre nå, særlig når andre land forsvarer våre interesser.

Stabilitet ute i verden er noe vi bør føle oss forpliktet til å bidra til. Internasjonal sikkerhet henger tett sammen med vår egen sikkerhet. Bidrar vi til fred der ute, er vi tryggere her hjemme. Når regjeringen skal vurdere norsk deltakelse i Persiabukta må sikkerheten til norske sjøfolk og norske handelsinteresser veie tungt. Norge må være med og ta ansvar.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.