DEBATT

Debatt: Norsk sjøfart

Norge bør si ja til deltakelse i Persiabukta

Norsk deltakelse kan vise seg å bli et viktig bidrag i Persiabukta. Vi må bistå våre allierte for å sørge for sikkerheten til våre folk til sjøs.

MÅ VEIE TUNGT: Når regjeringen skal vurdere norsk deltakelse i Persiabukta må sikkerheten til norske sjøfolk og norske handelsinteresser veie tungt. Norge må være med og ta anvsar, skriver innsenderen. Bildet: Den panamaregistrerte John Fredriksen tankeren «Front Altair» ble satt i brann i Adenbukta 13. juni. Foto: Isna / AFP / NTB Scanpix
MÅ VEIE TUNGT: Når regjeringen skal vurdere norsk deltakelse i Persiabukta må sikkerheten til norske sjøfolk og norske handelsinteresser veie tungt. Norge må være med og ta anvsar, skriver innsenderen. Bildet: Den panamaregistrerte John Fredriksen tankeren «Front Altair» ble satt i brann i Adenbukta 13. juni. Foto: Isna / AFP / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

FN-linjen har tradisjonelt stått sterkt i Norge når vi skal avgjøre deltakelse i internasjonale operasjoner. Det har den gjort siden andre verdenskrig, og slik bør det fremdeles være.

Vi er tjent med en formell FN-uttalelse når vi skal sende norske styrker til utlandet. Forespørselen om norsk bidrag til Persiabukta bør være et sjeldent unntak. Sannsynligvis vil Russland legge ned veto mot en FN-ledet koalisjon, og da er vi nødt til å handle der FN ikke kan. Dette er et ansvar som går ut over landegrenser og vi bør føle oss forpliktet til å bistå våre allierte. Det er våre sjøfolk som er på jobb, og da er det vårt ansvar at de er trygge.

Det er ikke nytt for Norge å bistå i denne typen internasjonale operasjoner. I 2011 og 2013 deltok norske styrker i tilsvarende operasjoner i Adenbukta utenfor Somalia. Piratvirksomhet utgjorde en stor trussel mot internasjonal handel, regional økonomi og sikkerheten til sjøs. Norge bidro derfor som et ledd i en Nato-ledet operasjon. Nå er det et fransk-britisk initiativ som banker på døra og regjeringen bør åpne.

Den alvorlige og spente situasjonen i Persiabukta handler ikke bare om forholdet mellom politiske- og økonomiske stormakter. Den handler også om Bergen som en internasjonal maritim hovedstad. Bergenserne utgjør under én promille av verdens befolkning, men Norge er verdens femte største sjøfartsnasjon målt i flåteverdi. Bergen er ledende for Norges nest største eksportnæring. Vi er en stormakt på sjøen. Det har vi alltid vært og det skal vi fortsatt være. Kystlinjen vår knytter oss til resten av verden og vi påvirkes i stor grad av det som skjer utenfor våre landegrenser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer